Sigtunastiftelsens författarstipendiater 2018

Sedan 1937 har Sigtunastiftelsen delat ut författarstipendier. Stipendiet innebär fyra veckors fri vistelse på Sigtunastiftelsen och under de år som stipendiet utdelats har många av 1900-talets stora författare vistats på Sigtunastiftelsen. I år går Sigtunastiftelsens författarstipendier till Josefine Adolfsson, Jonas Brun, Anna-lena Lodenius och Andrezej Tichý.

 

Josefine Adolfsson

Josefine Adolfsson (1973-) är författare, dramatiker, manusförfattare, journalist och producent, som kommer från Huddinge och idag är bosatt i Malmö. Efter utbildningar i teater, film, litteratur och ekonomisk historia vid Lunds, Köpenhamns och Stockholms universitet, gick hon på Dramatiska Institutets radioproducentutbildning och läste konstpedagogik på Konstfack. Hon har precis tagit en masterexamen i teater på Malmö högskola. Josefine Adolfsson började skriva för Sveriges Radio i början av 2000-talet och gjorde ett flertal produktioner, teater och dokumentär: bl.a. Sällskapslekar (2001) för radioteatern och den iscensatta dokumentären Magical Misery Tour (2001). 2001 belönades hon med Prix Europa för radiodokumentären Titta inte så där på mig.

2004 bokdebuterade Josefine Adolfsson med Kårnulf was here och har sedan gett ut Farlighetslagen (2009), Ingens mamma : tolv kvinnor om barnfrihet (2013) och SWAT – She’s Wild Again Tonight, en operation i August Strindbergs Fröken Julie – tillsammans med Fia-Stina Sandlund (2016). Formellt rör hon sig här, liksom i hela sitt skapande, mellan fiktion och verklighet, roman och dokumentär, och är intresserad av att ”leka med genrer och förväntningar, rytm och tonfall. Hellre utveckla och vidga än upprätthålla och reparera.”, som hon själv skriver.

Kårnulf was here är en dokumentärroman, en hembygdsskildring från Sverige om människor som på olika sätt försöker skaffa sig en plats i samhället, men som hamnar utanför ramarna. Boken kan tolkas som en reaktion på och ett motstånd mot en vuxenvärld som abdikerat och ett samhälle som föredrar att förenkla och förtränga.”Kårnolf was here är troligen årets bästa bok. Och den viktigaste.” (Journalisten.) Farlighetslagen är en fiktionaliserad dokumentär från Kuba, som speglar röster ur olika generationer med olika ideal och uppmärksammades både för sitt innehåll och sin form. I She’s Wild Again Tonight gör författarna en ”operation” i Fröken Julie och går i dialog med Strindbergs föreställningar om kultur, könsroller, biologi, myt, makt och klass. Boken gestaltas som ett manus utifrån ett möte mellan skådespelarna Shima Niavarani och Gustaf Norén inför en filminspelning av Fröken Julie i New York. Manuset ligger också till grund för filmen med samma namn (2015), med Shima Niavarani och Gustaf Norén i huvudrollerna.

Josefine Adolfsson står bakom idé och manus till den prisade långfilmen Apflickorna (2011) – tillsammans med filmens regissör Lisa Aschan. Filmen vann priser för bästa manus, film och ljud vid Guldbaggegalan 2012 och har vunnit Dragon Award Best Nordic Film, FIPRESCI Critics Award på Göteborgs filmfestival samt pris för Best Narrative Feature på Tribeca Filmfestival. 2017 gjorde hon en monolog för teaterscenen på Unga Klara och Backa teater: Bonsai – en monolog om leksakskatter, mansroller, karaoakeutbrott och sexuellt våld.     

Förutom detta var hon under flera år en av de drivande krafterna bakom Lava på Kulturhuset i Stockholm och fick 2002 Dagens Nyheters Gulddraken för sitt arbete. Hon jobbar även som programledare, producent, reporter och krönikör inom kultur och samhälle för P1 och P3.

Josefine Adolfsson håller nu på med ett romanprojekt, en högst aktuell, hyperrealistisk och sagoskimrande roman.

 

Jonas Brun

Jonas Brun (1979-) är författare, översättare och psykolog. Han är född i Vällingby och är idag bosatt i Stockholm, där han studerat psykologi på Stockholms universitet. Han har också en fil. kand. i litteraturhistoria på Stockholms universitet, har läst litterär gestaltning vid Valand, Göteborgs universitet samt gått skrivarkurser på Skurups och Biskop-Arnös folkhögskolor. Jonas Brun uppmärksammades som poet i BLM:s debutantnummer och har publicerat fyra romaner och fyra diktsamlingar samt medverkat med essäer, dikter och noveller i flera litterära tidskrifter och antologier. Han har även översatt poesi: Lunchdikter av Frank O’Hara (2015) och Averno av Louise Glück (2017).

Jonas Brun debuterade 2004 med kortromanen Den andra tiden, en barndomsskildring under en sommar utifrån en sexårig pojkes begränsade perspektiv. Något har hänt mellan mamma och pappa, men på ytan sker inget dramatiskt. Barndomens intryck och fantasier återkallas med en stilla exakthet och intensitet. Romanen följdes upp av den dubbla diktsamlingen Det här är platsen / Ett barn hos Gud (2006), där han i korta dikter med klara bilder beskriver ett sökande och en längtan till både hemhörighet och ensamhet. Jonas Bruns andra roman Det amfibiska hjärtat tilldelades Mare-Kandre-priset med motiveringen: ”med lyrisk saklighet och lekfullt djupsinne, starkt befäster sin position som en av de allra mest begåvade författarna i det unga, litterära Sverige.” Romanen utspelar sig i början av 1900-talet på ett nordeuropeiskt universitet, där en ung zoolog, T, för anteckningar om sitt liv och sin forskning och där den havslevande, dubbelkönade amfibien väcker hans fascination. En besatthet som för honom söderut och blir till en sann äventyrsberättelse, spännande och sorgsen, om att förlora sig själv.

Efter den efterföljande diktsamlingen Vindtunnel (2010), utgav han sin uppmärksammade och prisade roman Skuggland (2012), som 2013 fick Sveriges Radios romanpris med motiveringen: ”För en bråddjup berättelse om längtan och svek där läsaren själv får förtroendet att lägga pusslet.” Romanen handlar om vad som händer i ett efteråt, där huvudpersonen Erik försöker samla berättelsen om barndomen och bästa vännen Erik som försvann. Erik tycker om att vara hos sin bästa vän som också heter Erik. De leker med lego, åker snowracer, dyrkar Michael Jackson och spelar datorspelet Shadowlands. De blir ett med de två spelfigurerna Tommi och Lo-Lo, som tillsammans ska besegra den onde doktor Shadow. Men spel och verklighet är inte samma sak. När den nye pojken Marcus börjar i klassen förändras allt. Erik blir lämnad ensam i det stora huset. En pappa störtar från himlen och två pojkar försvinner i natten. Skuggland har även satts upp som teatermonolog på Dramaten i Stockholm i regi av Lene Endre. 2015 kom diktsamlingen Gestaltlagarna och 2017 diktsamlingen röd bok. 2018 utkom hans senaste roman Ingen jämfört med dig, en roman om den första unga förälskelsen och om sådant som inte ens eld kan sudda ut. Huvudberättelsen utspelar sig, som i Skuggland, i ett efteråt. Många år senare möts Stewe och John igen. De har förvandlats men hålls fortfarande samman av sommaren de delade, den som fick ett ödesdigert slut.

– Jag vill utforska och försöka förstå människorna. Det blir plågsamt om man inte förstår. Skrivandet är en plats där det går att förstå och få ihop det i en komplicerad värld. Som psykolog kan man dessutom gå ett steg längre och hjälpa folk., säger Jonas Brun i en intervju om drivkraften bakom sitt författarskap.

Jonas Brun arbetar med flera nya litterära projekt, bl.a. dikter på temat omsorg.

 

Anna-Lena Lodenius

Anna-Lena Lodenius (1958-) är journalist, författare och föreläsare, främst uppmärksammad för sina studier av och expertkunskap om politiska extremrörelser. Hon är född i Norrtälje och utbildade sig kring mitten av 1980-talet till journalist. Redan under journalistutbildningen började hon studera främlingsfientliga och rasistiska grupper, som var ett växande problem vid den tiden. 1988 skrev hon tillsammans med Sven Ove Hansson Operation högervridning och 1991 sin första bok i sitt huvudämne: Extremhögern, tillsammans med Stieg Larsson. Hon skrev således redan då mycket om radikala högerpopulistiska partier, som blivit en maktfaktor i dagens Europa.

Med åren har Anna-Lena Lodenius ägnat sig alltmer åt migrantarbetares rättigheter, globaliseringsfrågor och främlingsfientlighet liksom åt andra aspekter av de mänskliga rättigheterna, exempelvis rättigheter i arbetslivet, skolan och äldres rättigheter: bl.a. i böckerna Nazist, rasist eller bara patriot? En bok om den rasistiska ungdomskulturen och främlingsfientligt orienterad brottslighet (1997); Vit makt och blågula drömmar: Rasism och nazism i dagens Sverige (1998); Tvåfrontskrig : Fackets kamp mot nazism och kommunism (2002); Global respekt – grundkurs i globalisering och mänskliga rättigheter (2004); Gatans parlament -om politiska våldsverkare i Sverige (2006); Migrantarbetare -grundkurs om rörlighet, rättigheter och globalisering, med Mats Wingborg (2008); Att bygga en demokrati i skolan (2012) m.fl.. Hennes studier av våldsbejakande extremism har breddats till att även handla om våldsamma grupper på vänsterkanten och hon har studerat dessa ytterligheter i ett historiskt perspektiv. De senaste böckerna tar upp den aktuella politiska utvecklingen på detta område, framförallt den europeiska högerpopulismen och terrorism: Vi säger vad du tänker – högerpopulismen i Europa (2015) och den aktuella boken Vi måste förbereda oss på död – i huvudet på en terrorist (2017).

Anna-Lena Lodenius har publicerat artiklar i de ledande dagstidningarna och flera tidskrifter. Hon har varit knuten som researcher och reporter för samhällsprogrammen TV4:s Kalla fakta och SVT:s Striptease samt medverkat i en rad TV- och radioprogram och är ofta expertkommentator i SVT:s nyhetsprogram. Åren 2003–2004 arbetade hon vid Olof Palmes Internationella Centrum med ett informationsprojekt kallat ”Global Respekt” och har suttit med i flera statliga utredningar och kommittér som fokuserat på våld- och terror med olika politisk och religiös inriktning.

Anna-Lena Lodenius har flera nya bokprojekt på gång, bl.a. en bok om mödraskap och klassresor utifrån sin egen familjehistoria.

 

Andrzej Tichý

Andrzej Tichý (1978-) är författare, kulturkritiker och pedagog/handledare. Han föddes i Prag med polsk-tjeckisk bakgrund, kom till Sverige 1981 och är numera bosatt i Röstånga i Skåne. Han har studerat konstvetenskap, kulturvetenskap, filosofi, matematik och litteratur på Lunds universitet och Malmö högskola samt gått skrivarlinjen på Skurups folkhögskola. Andrzej Tichý är framförallt uppmärksammad romanförfattare, men har även skrivit litteraturkritik i Sydsvenska Dagbladet, publicerat både texter och kritik i tidskrifter som Glänta, Peqoud, Ord & Bild och OEI. Han har även medverkat i antologier, skrivit för Sveriges Radio samt skrivit prosaboken Omsorgen (2013).

2006 romandebuterade Andrzej Tichý med Sex liter luft, vilken erhöll Borås tidnings debutantpris samma år. Romanen handlar om tonåringen Ivan, som bor i sin mammas lägenhet i en fattig förort. Vi får följa Ivan några veckor i en depressiv vardag där alla människor försvunnit, i nästa fas ger de saknade människorna kryptiska meddelanden och sista fasen beskriver veckan innan han vaknar upp i sin mammas lägenhet. Romanen kan tolkas som att samhällets underliggande, hemliga önskan har blivit sann: att de udda utanförskapsmänniskorna har försvunnit och med dem alla sociala problem. Hans andra roman Fält (2008) nominerades både till Nordiska Rådets litteraturpris och Sveriges Radios romanpris. Romanen handlar om Nadia och Nadir, som möts utanför en psykiatrisk klinik och som under några intensiva möten ger varandra sin berättelse om sig själva och som visar sig ha helt olika förhållningssätt till sin berättelse. Romanen handlar om komplexiteten kring hur man skapar och relaterar till historia och minne, privat och kollektivt och i gränslandet mellan dessa.

Även hans tredje roman Kairos (2013) nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris. Romanen Kairos befinner sig i ett moment av kris, en kritisk punkt mellan två händelser, i motsats till Kronos, den linjära tiden. Romanen växlar mellan dessa punkter, nuet och historien, det ensamma livet och det gemensamma, tider och platser där motståndet växer och där människan slits mellan maktlöshet och handling, mellan strålande vision och katastrofal verklighet. 2014 gav han tillsammans med Per Thörn ut romanen Region X. Hans senaste roman Eländet (2016) blev nominerad till Augustpriset. Romanen handlar om en cellist och hans möte med en ung hemlös i Malmö. Hans liv har stagnerat, men mötet får något att röra sig inom honom och minnen och glömda språk springer fram ur hans undermedvetna, tar över och förändrar allting.

Andrzej Tichý räknas som en av de viktigaste författarna i sin generation. Han är en mycket litterär romanförfattare, rå och stilistisk, med teman som alienation och filosofiska idéer om tid, minne och historia. Han lyckas sammanfoga gestaltningar av akuta sociala och politiska frågor med ett levande språk och en formell medvetenhet. Hans romaner har översatts till engelska, tjeckiska, norska och danska.

Andrzej Tichý arbetar för närvarande på en samling noveller och kortare prosatexter.

Författarstipendiater 1937 – 2017

Mer om Sigtunastiftelsens stipendier