Simone Cederqvist – Måleri med trådar

Simone Cederqvist är en mycket uppskattad konstnär med lång erfarenhet och stor hantverksskicklighet. Under åren har hon parallellt med arbetet som lärare, utvecklat sitt eget formspråk och sålt ett 50-tal vävar till både privatpersoner och institutioner. På Sigtunastiftelsen visar Simone vid sidan av sina vävar ett antal collage- och mandalamålningar som speglar hennes tankar kring det heliga i konsten.

“Färgerna och trådarna är mitt livs käraste vänner. Med dem kan jag måla bilder i vävstolen. Det är som underfundig poesi, gudomlig och mänsklig samtidigt. Alltid lustfyllt men också med viss oro, som en sublim meditation. Det handlar om mina ödestrådar och min verkliga LIVSVÄV.” 

Vernissage under kulturhelgen lördagen 21 november kl 13 – 17

Lars Lengquist

Mörkt blågröna maneter och bläckfiskar som uppgivna leviterar i djupen eller vilar ensamma på havsbotten. I Lars Lengquists målningar är havsdjuren både identifikation och närmast en politisk reflektion över hyperindividualismens framfart med oss människor och våra känsliga psyken. Något som inte blivit mindre aktuellt i och med årets Coronapandemi.

”Jag har i stunder av sorg, vemod och viss förtvivlan identifierat mig med maneter. Jag simmar lite upp, lite ner. Hoppas att jag inte blir uppsköljd på en strand. Och rätt var det är, så har jag bränt någon med det där trasslet av tentakler som bara hänger och slänger där under jaget. Men jag överlever. Det mesta. Det var när jag fann den här djupt blågröna färgen som idén med havsdjuren kom till mig. Det var bara den varianten av ryska akvarellfärger från St. Petersburg, och det är just den turkosa nyansen som bjuder på samma vackra men nästan skrämmande undervattensdjup. Färgen måste upplevas i verkligheten.”

Lars Lengquist är en mångfacetterad konstnär som växlar uttryck genom måleri, fotografi och musik. Han arbetar även konceptuellt och är en del av konstnärsduon Diagram. Lars Lengqvist bor och verkar i Stockholm och visar på Sigtunastiftelsen en serie akvareller med undervattensdjur.

Vernissage lördag 17 oktober 13.00 i Rosengårdssalen

Tystnad, tomhet och tusen samtal

När Lars Björklund efter 19  år som kaplan på Sigtunastiftelsen nu går i pension vill vi ge honom ett tillfälle att
berätta om sin tid på Stiftelsen men också en möjlighet för alla som vill att få säga tack och farväl. Efter Lars föredrag i Stora salen bjuder vi på kaffe. I samband med detta evenemang erbjuder vi även jullunch med sittningar 13.30 och 13.30.

Boka jullunch

Boka föreläsning

 

Det är mer än så här

Lars Björklund arbetar idag som kaplan på Sigtunastiftelsen, poet, författare samt föreläsare. Som tidigare sjukhuspräst i Uppsala har han lång erfarenhet av själavård med insikt i livssmärta och tröst, något som gör sig
påmint i Lars texter. I sina dikter närmar sig Lars livets essens med stor varsamhet och lyckas förmedla något av det mest outgrundliga genom de till synes enkla fraserna. Sedan två år använder sig Lars av plattformen Instagram för att sprida sina texter och fotografier, orden blir där ett slags raster genom vilka bilderna syns. Valda delar ur Lars nya skapande visas i Rosengårdssalen under sommaren 2020 då han efter 18 år pensioneras från Sigtunastiftelsen.

 

Medeltida Madonna skänks till Sigtunastiftelsen

Sigtunastiftelsen har tagit emot en generös donation i form av en mycket gammal Madonna från Alexander Schlayer som varit gäst på Sigtunastiftelsen vid flera tillfällen. Träskulpturen är från 1400-talet och tillverkad i lindträ. Madonnan kommer från Alexanders föräldrahem i närheten av Bodensjön i Sydtyskland men hur den ursprungligen kom i familjens ägo är okänt. Madonnan har förlorat båda armarna som tidigare möjligen kan har burit ett Jesusbarn.

Skulpturen är gjord av den så kallade Meister von Eriskirch som var träsnidare och verkade runt år 1420 i trakten kring Bodenjön. Han fick sitt namn efter den kända pilgrimskyrkan i Eriskirch till vilken han troligen tillverkade sina Madonnor. Mästarens Mariabilder kan indelas i fyra grupper; en första med Elisabeth och Maria, en andra med den sörjande Maria vid korsfästelsen. En tredje med Maria Magdalena samt en fjärde av Jesu begravning. Vilken kategori Sigtunastiftelsens Madonna kan tillskrivas är inte tydligt.

Med sina uttrycksfulla verk befinner sig Mästaren i början av en ny utveckling i den gotiska perioden. Vid den här tiden inspirerades bildskulpturen av nya mjukare stilarter från Nederländerna och Bourgogne vilket tydligast syns på klädernas realistiska drapering. Flera skulpturer från Meister von Eriskirch finns bevarade på museet i Rottweil.

Madonnan kommer framöver att finnas i Refugiet, den del av Sigtunastiftelsen som i första hand används för retreatverksamhet och meditation.

– Människan har i alla tider använt konst som ett sätt att försöka förstå och gestalta tillvarons oändlighet liksom vad det är att vara människa. Det präglar även Stiftelsens miljö och historia. Vi är därför så glada och tacksamma över att vi nu fått ytterligare ett konstverk som berikar vår miljö: en vacker Madonna som på flera sätt hjälper oss att vidga perspektiven, säger Alf Linderman, direktor vid Sigtunastiftelsen.

 

 

 

Konst

Konsten har sin givna plats på Sigtunastiftelsen. I Rosengårdssalen ges olika konstutställningar året om. I samband med våra kulturhelger har vi konstnärssamtal och vernissage där alla är välkomna.

Om du vill veta mer detta eller själv är intresserad av att medverka som utställande konstnär, ta gärna kontakt med vår kultursekreterare Sara Hjelmstedt, [email protected]