Rum för sorg – Grete Refsum, Lars Björklund och Kerstin Dillmar

 Att leva innebär att vara med om förluster: dödsfall, förändrade livssituationer, förlorade relationer och en riktning i livet som faller sönder och blir till ett annorlunda liv. Vid en svår förlust förlorar vi inte bara det som varit – det kan också upplevas som att förlora något av sig själv och sin framtid. Välkommen till en eftermiddag om sorg med Grete Refsum, konstnär, Kerstin Dillmar, kaplan på Sigtunastiftelsen och präst i Uppsala domkyrka samt Lars Björklund, präst och själavårdare.

Programmet börjar kl. 14 i Biblioteket med en föreläsning utifrån Kerstin Dillmars och Lars Björklunds senaste bok Svåra förluster och livet efteråt. Som själavårdare och tidigare sjukhuspräster har de mött många människor som är mitt inne i att hantera en svår förlust. Genom dessa möten har bilden av en förlustkurva framträtt, den process som alla verkar behöva gå igenom. Från insikten till vad som har hänt till en tomhet och trötthet för att så småningom se öppningar och en möjlighet att fundera över en ny tillvaro.

Därefter blir det fika och sedan ett samtal mellan konstnären Grete Refsum och Kerstin Dillmar om skapande som ett sätt att hitta språk för sin sorg. Eftermiddagen avslutas med en andakt inför första advent, ”Ljuset lyser i mörkret”, med möjlighet att interaktivt ta del av Grete Refsums pågående utställning Grasping grief.

200 kr inklusive fika

Anmälan öppnar 1 juli

Grasping Grief – Grete Refsum

Vernissage 4 oktober kl. 14-16 med konstnärssamtal kl. 14.30 i Kapellet

Sorg och förlust är något som drabbar oss alla genom livet. Vi förlorar någon eller något vi har älskat, eller så fick vi aldrig vad vi hade hoppats på. Utställningen Grasping grief utgår från den norska konstnären Grete Refsums egen sorgeprocess. Efter makens plötsliga bortgång visste hon först inte hur hon skulle gå vidare, men så småningom blev skapandet ett sätt att ta hand om sorgen och den saknad som följde. Genom verken som ingår i hennes sorgeprojekt får vi följa processen från total sårbarhet till att återfå balans och förnyad styrka.

Hur klarar vi att på nära håll möta sorg och förlust? Konkret visar Grete Refsums konstnärliga arbete hur man kan ta tag i situationen med sina egna händer. Det fysiska arbetet, handlingarna, att med händerna forma och bygga upp något nytt, blir en del av den inre sorgebearbetningen. Trots att utställningen vuxit fram ur konstnärens egna erfarenheter, är det inte bara hennes personliga bearbetning vi får möta, utan en plats för tröst och reflektion tillgänglig för alla.

Innehållsmässigt innehåller utställningen allt ifrån skulpturala föremål i textil och naturmaterial till text och fotografi. Enris, snirkliga bokstäver i metalltråd, minnen från en strand, gamla sängkläder och en skyddsängels vinge samsas sida vid sida. Många av verken är interaktiva och färdigställs först i mötet med betraktaren. De går att krypa in i, omfamnas av, sätta sig i. I Grete Refsums konstnärskap står kroppen, liturgin, leken och allvaret i nära samspel. Förutom verken ur sorgeprojektet får vi bland annat möta serien Herrens velsignelse, skapad för att kunna användas i liturgiska sammanhang. Med utgångspunkt i Fjärde Moseboken (6: 24-27), en text som skänkt hopp och styrka åt människor i tusentals år, är verken tänkta att välsigna alla som möter dem.

Grete Refsum (f. 1953) är bildkonstnär och skulptör. Hon arbetar med existentiella frågor relaterade till religion, psykologi och minnen. Grete Refsum arbetade i tjugo år vid Oslo National Academy of the Arts och var pionjär inom utvecklingen av konstnärlig forskning, i synnerhet visuell teologi. Vid sidan av utställningar har hon skrivit avhandlingar, publicerat texter, hållit föreläsningar som förklarar bakgrunden och intentionerna med hennes konstnärliga arbete. Hennes konst finns även i en rad offentliga, särskilt kyrkliga, miljöer.

I samband med utställningen hålls ett eftermiddagsprogram, Rum för sorg, med Grete Refsum, Kerstin Dillmar och Lars Björklund den 29 november. Se kalendariet.

 

Finissage Benedetta Crippa – Paradise Imagined

Välkommen på finissage för utställningen Paradise Imagined av den italienska konstnären och formgivaren Benedetta Crippa. Vi börjar med att tillsammans titta på utställningen i Rosengårdssalen och Kapellet, följt av en föreläsning med konstnären i Biblioteket. Därefter kommer ett nytt utomhus verk att invigas.

Sigtuna Art Walk – Paradise Imagined

30 -31 augusti öppnar Sigtuna stads konstnärer upp sina hem & ateljéer och bjuder in till besök. Här på Sigtunastiftelsens visas Benedetta Crippas utställning Paradise Imagined. 

Paradise Imagined bjuds vi in till en blomstrande värld av ornament, färg och form. Benedetta Crippa rör sig fritt i gränslandet mellan bildkonst och grafisk formgivning, bortom strikta kategorier. Genom måleri, skulptur och rumslig installation utforskar hon hur traditionell ornamentik kan tillämpas och få nytt liv i vår nutid. Det karaktäristiska, färgstarka uttrycket växer fram ur konstnärens visuella arv från hemlandet Italien och knyter samman de olika verken; från gouachemålningar till laserskurna träskulpturer och textil.

I Benedetta Crippas arbeten finns samtidigt ett djup och ett allvar. I en tid av djupgående kriser och polarisering förmedlar konstnären en orubblig tro på estetikens transformativa och helande potential. Konst och design kan ge oss människor nya möjliga sätt att se, tänka och uppleva världen. Det urval av verk som visas på Sigtunastiftelsen är frukten av ett lekfullt utforskande av paradiset eller himmelriket – den plats som vi människor längtar till och samtidigt uppmanas att allt mer förverkliga här och nu.

Benedetta Crippa vistas och arbetar gärna i sakrala rum. Arvet från Italien är inte bara visuellt, utan även andligt. Med sin konst söker hon nya, kreativa sätt att uttrycka det inre livet. Frågan om hur man finner och uttrycker sin egen röst, och vikten i att ge plats för en mångfald av röster, är återkommande. Verken speglar både glädje, sorg, kontemplation och medkänsla. Fönster och portaler blir återkommande symboler för hopp och förändring. Vad vill vi se när vi blickar ut genom fönstret eller uppleva då vi tar steget genom portalen till en fredligare, vackrare värld?

Benedetta Crippa (f. 1986) är formgivare och konstnär utbildad vid Konstfack i Stockholm. Hennes konstnärliga arbeten har ställts ut bland annat på Moderna Museet/Arkdes (Stockholm), Fikra Graphic Design Biennial (Sharjah) och Dunkers Kulturhus (Helsingborg). Hennes artist book World of Desire, som ingår i utställningen, vann Ung Svensk Form 2018. Hon driver sin egen studio för visuell kommunikation, Studio Benedetta Crippa, och är även verksam som skribent, lärare och föreläsare vid bland annat Hyper Island och Konstfack.

 

 

Benedetta Crippa – Paradise Imagined

I Paradise Imagined bjuds vi in till en blomstrande värld av ornament, färg och form. Benedetta Crippa rör sig fritt i gränslandet mellan bildkonst och grafisk formgivning, bortom strikta kategorier. Genom måleri, skulptur och rumslig installation utforskar hon hur traditionell ornamentik kan tillämpas och få nytt liv i vår nutid. Det karaktäristiska, färgstarka uttrycket växer fram ur konstnärens visuella arv från hemlandet Italien och knyter samman de olika verken; från gouachemålningar till laserskurna träskulpturer och textil.

I Benedetta Crippas arbeten finns samtidigt ett djup och ett allvar. I en tid av djupgående kriser och polarisering förmedlar konstnären en orubblig tro på estetikens transformativa och helande potential. Konst och design kan ge oss människor nya möjliga sätt att se, tänka och uppleva världen. Det urval av verk som visas på Sigtunastiftelsen är frukten av ett lekfullt utforskande av paradiset eller himmelriket – den plats som vi människor längtar till och samtidigt uppmanas att allt mer förverkliga här och nu.

Benedetta Crippa vistas och arbetar gärna i sakrala rum. Arvet från Italien är inte bara visuellt, utan även andligt. Med sin konst söker hon nya, kreativa sätt att uttrycka det inre livet. Frågan om hur man finner och uttrycker sin egen röst, och vikten i att ge plats för en mångfald av röster, är återkommande. Verken speglar både glädje, sorg, kontemplation och medkänsla. Fönster och portaler blir återkommande symboler för hopp och förändring. Vad vill vi se när vi blickar ut genom fönstret eller uppleva då vi tar steget genom portalen till en fredligare, vackrare värld?

Benedetta Crippa (f. 1986) är formgivare och konstnär utbildad vid Konstfack i Stockholm. Hennes konstnärliga arbeten har ställts ut bland annat på Moderna Museet/Arkdes (Stockholm), Fikra Graphic Design Biennial (Sharjah) och Dunkers Kulturhus (Helsingborg). Hennes artist book World of Desire, som ingår i utställningen, vann Ung Svensk Form 2018. Hon driver sin egen studio för visuell kommunikation, Studio Benedetta Crippa, och är även verksam som skribent, lärare och föreläsare vid bland annat Hyper Island och Konstfack.

Ordinarie öppettider: Måndag – lördag

Under följande veckor är utställningen endast öppen måndag – torsdag: v. 26-27, v. 31-34

 

Maria Fribergs fotografiska verk ”Ärvda drömmar/JB” doneras till Sigtunastiftelsen

Joachim Berner donerar Maria Fribergs fotografiska verk Ärvda Drömmar/JB till Sigtunastiftelsen. Verket som överlämnas den 28 augusti är en del av en pågående fotosvit där konstnären utforskar manlighet och maskulinitet, men också individens identitet i förhållande till omgivningens förväntningar.

Ärvda drömmar (2024–) är titeln på en pågående fotosvit av konstnären Maria Friberg. Som så ofta i hennes verk kretsar serien kring manlighet och maskulinitet, men också kring individens identitet i förhållande till omgivningens förväntningar, något som brukar blir tydligt vid generationsskiften inom familjeföretag. Med öppet sinne fördjupar hon bilden av mannen, hon gör den mer komplex och mångfacetterad. Vankelmodiga, sårbara och spörjande män släpps på ett självklart sätt in i hennes värld.

Ärvda drömmar har män och pojkar hejdats mitt i steget. Plötsligt överraskas de med oceaner av tid för reflektion och introspektion, en typ av aktiviteter som när det gäller män ibland förväxlas med passivitet. Det gäller också fotot med den medelålders JB där den stora och lilla världen – inne och ute – möts i en och samma bild.

 

Skådeplatsen är ett kalhygge med glest planterade björkar med påfallande gängliga trädstammar. Dit har JB flyttat sitt vardagsrum, som representeras av Mats Theselius ikoniska stålrörsfåtölj Bruno klädd med konjaksfärgat skinn, och den minimalistiska golvlampan Gala, signerad Jonas Bohlin. Möblerna, idag moderna designklassiker, skapade en hype under designboomen åren kring millennieskiftet – vid samma tid som JB inledde sin kometkarriär i yrkeslivet. Möblerna blev ett uttryck för hans generations smak, för utvaldhet och social status.

JB, vardagsklädd och en smula örnlik, avbildas i profil inte olikt den italienska renässansens magnifika fursteporträtt. Med skärpt blick registrerar han vad som händer i landskapet. Kroppen framstår som märkligt vriden i den skinnklädda stålrörsfåtöljen. Det är något som skaver och han ser inte helt avslappnad ut. Vem har gett grönt ljus till denna massiva skogsavverkning? Är det han själv, eller har han att förlika sig med tidigare generationers rovdrift på naturen? Kanske gör han sig redo för en gir, för att dra i spaken? Kalhygget, som mest påminner om ett slagfält, blir också en påminnelse om egna tillkortakommanden.

Snett bakom honom har Maria Friberg placerat en havsörn, på en gång en maktsymbol och en själslig följeslagare. Rovfågeln representerar något okontrollerbart och blir en förstärkning av JB:s frihetslängtan. I landskapet finns villebråd och örnens närvaro för tankarna till falkenering, en sysselsättning som samhällets absoluta toppskikt ägnade sig åt i äldre tid.

Maria Friberg arbetar med antydningar och associationer som drar åt olika håll. I bilden finns en underliggande kritik mot det kortsiktiga tänkandet i vår samtid.

Sophie Allgårdh
Konstkritiker och intendent vid Thielska Galleriet

 

Maria Friberg (f. 1966 i Malmö), utbildad på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm, bor och verkar i Stockholm och Örbyhus. Hon arbetar med fotografi och video och är en av våra mest hyllade konstnärer med soloutställningar både i Sverige och internationellt, på Thielska Galleriet, Moderna Museet, Fotografiska, Santa Barbara Contemporary Arts Forum, Kalifornien, Conner Contemporary Art, Washington DC och Pi Artworks, London. Maria Fribergs verk ingår i samlingarna på Moderna Museet i Stockholm, Kiasma i Helsingfors, Museum of Fine Arts Boston och Denver Art Museum. Hon representeras av Galleri Flach i Stockholm. Maria Friberg visar delar ur serien på LMNO Gallery, Brussel 12/9 – 16/11 2024.

 

Läs Joachim Berners krönika i Sigtunastiftelsen Magasin

Konsten är en katalysator för känslor och nya tankar, en slags forskning. Kraften är stark. Fler borde nyttja den – inte minst näringslivet….

 

Konst

Konsten och konstnärerna har sin givna plats på Sigtunastiftelsen. I Rosengårdssalen och Kapellet visas fem utställningar per år, ofta av konstnärer som rör sig i gränslandet mellan konst, kontemplation och Sigtunastiftelsens olika intresseområden. I samband med våra kulturhelger har vi konstnärssamtal och vernissage där alla är välkomna. Därutöver har vi symposier, retreater och andra program med konst och skapande i centrum.

Om du vill veta mer, ta gärna kontakt med Vilma Luostarinen: vilma.luostarinen@sigtunastiftelsen.se