
Från en metrostation i Moskva till kriget i Ukraina

Välkommen till en kväll om och med den ukrainska folkliga musiken som den utvecklats i det moderna Ukrainas historia, präglat av starka motsättningar.
På Kievskaja, en av Moskvas metrostationer, finns fresker från 1937 över lyckliga ukrainare som viger sitt liv åt kommunismen. I högra hörnet spelar en ung man ett lutliknande instrument i ukrainsk folkdräkt. Då höll Ukraina på att hämta sig från svältkatastrofen holodomor 1932-33, en direkt följd av Stalins Ukraina-politik. Den handlade också om att osynliggöra, det vill säga likvidera, kulturarbetare inom musik, litteratur och konst. Den folkliga musiken spelar ofta en ideologisk roll – i Ukraina och Ryssland med helt olika förtecken.
Jan Winter är journalist, författare och musiker. Han var 1976-2014 knuten till TT, som reporter, utrikeschef och korrespondent, bland annat i Moskva. Under 1970-talet var han djupt involverad i folkmusikvågen och lyfte fram mindre kända äldre folkmusikinstrument som lira, svensk säckpipa och gamla nyckelharpor. På senare år har han varit verksam som skönlitterär författare.
Anmälan öppnar 1 juli
