- Detta evenemang har redan ägt rum.
Vävens stämmor – Ostwald Au-Yeung
Hur ser vävd musik ut? Vad händer om man för över sång från text till textil? I utställningen Vävens stämmor visar textilkonstnären Ostwald Au-Yeung en serie vävnader baserade på psalmmusik. Psalmsång har varit en viktig del av dagligt liv i Sverige, särskilt efter utgivningen av 1695 års psalmbok. Psalmer fick en central roll i allmogehemmet och sjöngs flera gånger om dagen till morgon- och kvällsbön samt under arbetets gång. De sjöngs ofta då man beredde linet och spann garnet och var en osynlig del av textiliernas tillverkning. Under 1800-talet kom standardiserade melodier att spridas i Norden genom psalmodikonen, som var både ett enkelt instrument och notbok baserad på ett siffernotsystem. Standardmelodierna förändrades över tid och tog på sina håll säregna former, så som i Övre Dalarna där man ”krusade”, eller remixade, psalmerna och på så vis gjorde dem till sina egna.
I de textila arbeten som visas på Sigtunastiftelsen har Ostwald Au-Yeung utgått från denna och andra psalmtraditioner. Genom att välja ut psalmer och ”krusa” dem i vävstolen blir noter och teman till geometriska mönster och vävnaderna till en ny folklig koral i glänsande linnetrådar. Samtidigt har arbetet med verken blivit ett sätt för konstnären att lära känna och rota sig i sin nya hemtrakt i Dalarna. Utställningen ställer på så vis även frågor om vad det innebär att höra hemma i en kultur och att förflytta sig mellan olika kulturer, med konsten, hantverket och musiken som hjälp.
Ostwald Au-Yeung (f. 1992) är konstnär och textilhantverkare verksam i Leksand, Dalarna. Han är uppvuxen i Toronto, Kanada, och har en bakgrund inom modedesign. Au-Yeung är utbildad vid Ryerson University, Toronto, Hong Kong Polytechnic University samt Central Saint Martins College of Art and Design i London. Sedan 2018 bor han i Sverige och arbetar både konstnärligt samt med vävnad och sömnad av bland annat folkdräkter och bruksföremål.