Lena Forsberg tilldelas Abrahams Barns Pris 2024

Abrahams Barns Pris 2024 tilldelas Lena Forsberg för utställningen Gränsland där hon genom ett omsorgsfullt konsthantverk med autentiska figurer och miljöer levandegör våra gemensamma betydelsebärande berättelser från judendom, kristendom och islam. Via muntligt berättande med gedigen kunskap bygger hon broar för förståelse över kultur- och religionsgränser. 

Abrahams Barns Pris delas ut årligen av Abrahams Barn och Sigtunastiftelsen. Prisutdelningen sker i samband med ”Abrahams Barns Dag” lördag den 16 mars kl 14.00 på Sigtunastiftelsen. Ola Henricsson, universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, föreläser under rubriken ”Berättande sätter elevernas värld i rörelse. Om vikten av muntlig narrativ pedagogik.”

Lena Forsbergs utställning Gränsland visades första gången under åren 2008 till 2009 på Röhsska muséet i Göteborg och var därefter placerad i olika församlingar i Göteborg. Idag har utställningen sin hemvist i Gislaveds pastorat. I form av ett pedagogiskt konsthantverk är Gränsland Lena Forsbergs unika initiativ och idé. Genom ett oförtröttligt engagemang har Lena Forsberg skapat en utställning där hon konkretiserat texter från Torah, Bibeln och Koranen som visar på våra gemensamma berättelser från judendom, kristendom och islam. Med stor omsorg om detaljer har Lena Forsberg från grunden byggt upp historiskt autentiska miljöer och figurer. Hon har genom muntligt berättande, kunskap och med respekt levandegjort Gränsland för olika målgrupper men med ett särskilt fokus på barn och unga. Genom att betona det gemensamma blir berättelserna också allmänmänskliga vilket möjliggör identifikation som skapar empati och förståelse människor emellan.

”Den narrativa pedagogiken är en av hörnstenarna i Abrahams Barns verksamhet där tonvikten ligger på att synliggöra vårt samhälles betydelsebärande berättelser, som vi bland annat finner i de religiösa texterna. Lena Forsberg visar hur man genom berättelsen som metod både får en ökad kunskap och en djupare förståelse för varandra. Det är viktigt att mötas med ödmjukhet och respekt, och i mötet med ”den andre” få vi också möjligheten att upptäcka oss själva. Abrahams Barn vill därför lyfta förebilder som Lena Forsberg, eftersom hon, liksom Abrahams Barn önskar delta i byggandet av ett mer inkluderande samhälle”, säger Elisabet Mattizon Armgard, programsekreterare för Abrahams Barn.


Sigtunastiftelsen och Abrahams Barn
Sigtunastiftelsen vill genom sin verksamhet skapa rum för dialog och gränsöverskridande möten i en miljö och ett sammanhang som utmanar till reflektion kring hela människan. Abrahams Barn är ett verksamhetsområde inom Sigtunastiftelsen, som arbetar med konfliktförebyggande pedagogiska program för skolans alla stadier. Abrahams Barns tre huvudområden omfattar religionskunskap och kulturmöten, språkutveckling samt FN:s konvention om barnets rättigheter. Den narrativa pedagogiken står i centrum. Grunden är berättelsen och berättandet. www.abrahamsbarn.se

För ytterligare pressinformation: Sofia af Geijerstam, kommunikationschef Sigtunastiftelsen. 073 593 55 68; sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se

Pressmeddelande som PDF

Vi välkomnar Sigtunastiftelsens första fristadsstipendiater

Sigtunastiftelsen har i samarbete med ICORN – International Cities of Refuge Network, instiftat ett nytt vistelsestipendium. Stipendiet ger en veckas fri vistelse för fyra fristadsförfattare eller fristadskonstnärer. Under 2024 har vi glädjen att välkomna Ahmad Assam, Asli Ceren Aslan, Mamon Zaidy och Mahsa Malekmarzban.

– Som världen ser ut idag är det otroligt viktigt att värna det fria ordet, den fria kulturen och författare och journalister som lever under hot, säger Sigtunastiftelsens direktor Helle Klein.

Mer om Sigtunastiftelsens fristadsstipendiater

Ahmad Assam är palestinsk-syrisk journalist, manusförfattare och novellist. Han har tidigare varit fristadsförfattare i Göteborg och arbetar just nu på en bok om Gutenberg.

Läs mer

Asli Ceren Aslan är journalist och aktivist från Turkiet. Hon har tidigare varit fristadsförfattare i Växjö och har ett starkt engagemang för kvinnors rättigheter, HBTQ-frågor och jämlikhet. Hon är också engagerad i frågan om kurdernas situation i Turkiet och har bland annat varit redaktör för tidningen Özgür Gelecek. Hennes senaste bok Biribirimizin Caresiyiz (Bara vi själva kan rädda varandra) har översatts till svenska.

Läs mer 

Mamon Zaidy är översättare och poet från Libyen. Han är fristadsförfattare i Uppsala och har bland annat översatt Jane Austen, Ann Carson med flera.

Läs mer 

Mahsa Malekmarzban är översättare och författare från Iran. Hon har har bland annat översatt Ingmar Bergmans Fanny och Alexander, Paul Auster, Benazir Bhutto med flera. Hon har också arbetat som nyhetsankare i TV. Mahsa Malekmarzban har varit fristadförfattare i Linköping.

Sista ansökningsdag för Sigtunastiftelsens Fristadsstipendium 2025 är 31 oktober. Stipendiet är möjligt att söka för författare och konstnärer som är eller har varit verksamma inom ICORNS fristadsprogram.

International Cities of Refuge Network är en medlemsorganisation för städer kommuner, landsting eller regioner som arbetar för yttrandefrihet. www.icorn.org

Läs mer om Sigtunastiftelsens stipendier

 

Sigtunastiftelsens författarstipendiater 2024

Sigtunastiftelsen har delat ut författarstipendier sedan 1937. I år har vi glädjen att välkomna Balsam Karam, Burcu Sahin, Elinor Torp och Kjell Westö. Stipendiet ger författarna tre veckors vistelse på Sigtunastiftelsen.

Mer om årets författarstipendier

Balsam Karam (1983-), författare och bibliotekarie, är född i Teheran i Iran med kurdisk härkomst och bor sedan 1990 i Sverige – numera i Skärholmen i Stockholm. Balsam Karam har gått Biskops Arnös författarskola och tagit en master i Litterär gestaltning på Göteborgs universitet. Hon arbetar nu, efter att ha arbetet som bibliotekarie i Rinkeby, som lärare och programansvarig för det konstnärliga masterprogrammet i Litterär gestaltning på Göteborgs universitet.

Balsam Karam debuterade 2018 med den kritikerhyllade och mycket uppmärksammade romanen Händelsehorisonten. Händelsehorisonten är en djupt existentiell och gripande, men också  politisk roman om centrum, förtryck, exil, solidaritet, trauma och förlust. Med en helt egen röst skriver Balsam Karam om en hopplöshet som aldrig blir uppgiven, om en ung kvinnas ihärdiga tro på en bättre värld och om att inte låta sig kuvas. Vi får följa Mildes väg från upproriskt barn till upprorsledare till fånge i ett kronologiskt uppbrutet narrativ där upprorselden får sista ordet. ”‘Händelsehorisonten’ är en häpnadsväckande, hänförande debutroman, poetiskt formulerad likt heliga skrifters verser” Arbetarbladet. ”Med ett poetiskt och förföriskt vackert språk skildrar hon systerskap och moderskap.” Internationalen.

Balsam Karams andra kritikerrosade roman Singulariteten (2021) nominerades samma år till Augustpriset med motiveringen: ”Vid centrum av ett svart hål råder singularitet, en gravitation utan slut. I en tät och lyrisk roman skriver Balsam Karam fram både förlustens oändliga tyngd och världens stora brutalitet, och ur tre olika livsöden framträder en gemensam mänsklighet. Singulariteten är ett litterärt sorgearbete präglat av språklig täthet och formmässig elegans, med blick för skönheten i livets mörka materia.”  Boken är ett sorgearbete i tre delar. En kvinna letar efter sitt barn. Hon letar längs cornichen där dottern brukade arbeta. Hon letar tills hon är vansinnig, galen av sorg. Du är på semester, med ett barn som börjat växa i magen, och ser någon falla från cornichen. Senare ska du så länge som möjligt vägra att föda ditt döda barn, så länge barnet finns kvar inuti dig kan det inte helt tas ifrån dig. Kvinnan som förlorat sitt barn minns sin mors förluster, förlusten av ett språk, ett land, en identitet. Kan man rangordna trauman? ”Karams berättelsekonst är enkel och oneurotisk, likt en allseende Gud som förstår allt och förlåter allt. I en tid där hatets och rädslans vågor reser sig högre än någonsin är hennes sonande språk ett sant balsam för själen.” Göteborgs-Posten. ”Är Balsam Karam ett av Sveriges mest begåvade, originella och relevanta författarstjärnskott? Jag tror det. Jag hoppas att hon aldrig slutar skriva.” Dagens Nyheter

Balsam Karam är sedan januari 2021 ledamot av Sveriges författarförbunds Biblioteksråd och ingår i juryn för priset Unga skriver för unga, instiftat av Tensta konsthall och Almapriset 2021. 2021 nominerades romanen Singulariteten till Augustpriset i kategorin Årets svenska skönlitterära bok och hon tilldelades Samfundet De Nios Julpris.

På Sigtunastiftelsen önskar Balsam Karam skriva på sitt nya romanprojekt.

Burcu Sahin (1993), författare, översättare, skrivlärare och kulturproducent, är född och uppvuxen i Vantör i Stockholm. Hon gick ut Biskops-Arnös skrivarlinje 2015 och har undervisat där som lärare liksom på Skrivarakademin i Stockholm. För tillfället är hon bosatt i Oslo och verksam som kulturproducent för att främja norsk-svensk kultur. Hon är sedan 2013 del av litteraturkollektivet Ce(n)sur – som består av Sarra Anaya, Emilia Fenix, Judith Kiros, Molly Lindgren, Burcu Sahin och Oliver Stridsberg. Burcu Sahin har skrivit texter till författarförbundets tidskrift Författaren, till Brand, OEI och Bang och medverkade med en text – Älskade syskon – en poetik i antologin Autor chap I (2018). Hennes poesi publicerades 2018 i rörelsen Revolution Poetrys bok, där 29 poeter med förortsanknytning medverkar och består av spoken word-lyrik.

2018 gjorde Burcu Sahin en uppmärksammad debut med diktsamlingen Broderier, för vilken hon mottog Katapultpriset för bästa skönlitterära debut: ”På ett mångbottnat och exakt språk skriver Burcu Sahin fram det komplexa i att vara någons mor och fortfarande någons dotter. Dikterna blir till en väv av händer som försörjer, saknar, flätar och minns.”. Broderier är en samling dikter som utgår från en kvinnlig tradition av handarbete: sömnad, väv och broderi. Den handlar också om relationen mellan mödrar och döttrar och erfarenheter av migration. Dikterna börjar i det detaljerade handarbetet, så som det har praktiserats av generationer kvinnor: broderi, sömnad, vävning. Tradition och minne ställs mot rörelse, migration och konflikt – men inte som enkla motsatser, utan som en växande och föränderlig väv.

Burcu Sahins andra, uppmärksammade diktsamling Blodbok kom ut 2022. Blodbok är en poetisk inventering av ett statligt rasbiologiskt instituts arkiv, men också av den egna kroppens ensamhet och kollektiva minnen. Dikterna består av textstölder från institutioner, författare, naturvetenskapen, nyhetsartiklar och sånger, för att kunna berätta om andra stölder. Historia som en början på ytterligare en historia. Burcu Sahin menar i en intervju i SvD att hon närmat sig rasbiologin genom att granska vilka konfliktlinjer som fanns i den tidens samhälle. ”– Det var ett Sverige som industrialiserades. Städer växte fram och i misären som uppstod – i fattigdomen, kriminaliteten, sammanblandningen av människor – uppstod också en vilja att ”göra rent”. Istället för att hantera de ökade klassskillnaderna blev ras en viktig fråga, och en socialpolitik som handlade om till exempel barnafödande.” ”Burcu Sahins nya diktsamling skapar en ny form av språksensuell trasig dokumentarism som ger dikterna en tyngd i vår tid. Det visar på stort poetiskt mod att inte bara peka ut ett ämne att kritisera, utan också att visa upp verktygen med vilka kritiken ska utföras.” Expressen. Expressens recensent menar att utgångspunkten är att via Rasbiologiska institutets arkiv i Uppsala ”närma sig rasismens historia, från eugenikens experimentlusta till vardagsrasismens tysta våld, med vetskapen om att arkivet varken är neutralt eller opartiskt. Sahins svar är att frigöra dikten från systematik och ordning. Hon gör så att dikten blir ett motgift mot arkivfebern, en motbok där dikten blir en egen form av vetande, ett eget arkiv, öppet med sin subjektivitet och sina godtyckliga urvalsmetoder. Med Blodbok tar Sahin därför ett steg i en ny riktning. Från den prisbelönta debuten Broderiers stilistiska enhetlighet mot en större splittring. I centrum för dikten står fortfarande benämnandets våldsamma kraft att omskapa verkligheten, men nu har fokus flyttats från familjens minnesarbete till historieskrivning.”

Burcu Sahin har skrivit förord till Ann Jäderlunds Som en gång varit äng (2019), Gloria Gerwitz Migrationer 1976-2022 (2022) och Sylvia Plaths Dikter (2022). Hon har översatt bl.a. Gloria E. Anzaldúas Tala i tungor (2024) och Tezer Özlüs Barndomens kalla nätter (2024).

På Sigtunastiftelsen önskar Burcu Sahin påbörja en ny diktsamling och en kortroman.

 

Elinor Torp (1977-), journalist och författare,. är född och uppvuxen i Kalmar och bor i Farsta i Stockholm. Hon har arbetat som journalist sedan hon var 18 år och är sedan 2021 reporter på Dagens Arbete, industriarbetarnas tidning, med särskilt fokus på arbetsmiljö. Hon har uppmärksammats för granskande reportage med fokus på brister i arbetsmiljö och arbetsrätt. Hon har beskrivit sin arbetsmetod som ”follow the people”, där hon gör mycket fältarbete för att få människor att våga öppna sig. Hon har eftersträvat långsiktiga granskningar. Som tidskriftsjournalist tilldelades hon 2009 tillsammans med två kollegor priset Guldspaden, kategori Tidskrift, för reportaget ”Återvinningsindustrin” för sin skildring av ovärdiga och i flera fall olagliga arbetsmiljöer för dem som i det till synes miljömedvetna Sverige arbetar längst ner i återvinningskedjan.

Elinor Torp har sedan 2013 skrivit och medverkat i sex uppmärksammade fackböcker, där hon i reportagebokens form granskat arbetsmiljöer och det svenska skuggsamhället på svensk arbetsmarknad. Hon debuterade i bokform med Döden på jobbet: en berättelse om det nya arbetslivet (2013), en berättelse om brott som sällan bestraffas och baksidan av ett förändrat arbetsliv. Långt ner i en kedja av företag jobbade Gustaf och Johan. Ett enda andetag avgjorde vem av dem som fick leva. Debuten följdes av Jag orkar inte mer: när jobbet skadar själen (2015), en berättelse om psykisk ohälsa på jobbet och om ett samhälle som saknar verktyg att hjälpa den som blir sjuk. Tiotusentals svenskar långtidssjukskrivs varje år på grund av mobbning i arbetslivet. Upp till 300 begår självmord. Mångdubbelt fler än de som dör i olyckor på jobbet. 2017 medverkade Elinor Torp i Lösa förbindelser: om kampen för fasta förhållanden i handeln (2017) med Jenny Wrangberg som redaktör. 2019 gav Elinor Torp ut Vi, skuggorna: ett Sverige du inte känner till. Hon beskriver hur frågan om utländsk arbetskraft i Sverige har hamnat mellan två ideologiska läger, där borgerliga partier välkomnar billig arbetskraft som en motvikt mot fackligt inflytande, medan arbetarrörelsen främst kämpar för de egna medlemmarna. Frågan om utländsk arbetskraft, som ofta saknar papper och lever helt utanför systemet, har, menar hon, inte varit prioriterad.

Elinor Torp tilldelades 2020 Pennskaftspriset för sina skildringar av arbetsvillkor i synnerhet för samhällets mest utsatta människor, de som kommit att kallas ”skuggorna” i den nya gigekonomin. De är, enligt juryn ”skickligt och respektfullt gestaltade av Elinor Torp som granskat arbetsmarknadens laglösa utnyttjande av människor och ger röst åt några av samhällets mest utsatta.” 2021 blev hon utsedd till Årets Journalist av Sveriges Tidskrifter: ”För att hon med sin journalistik gång på gång ger röst åt de röstsvaga. I ett samhälle där så mycket sägs och sprids, men där de allra svagaste sällan ges plats fortsätter hon att gräva, blottlägga och rapportera om missförhållanden – år efter år. Hon synliggör de osynliga, vårt samhälles tysta skuggor som gör jobbet vi andra inte ser eller ens märker. I de här miljöerna har arbetsmiljöjournalistiken ett särskilt ansvar. Den som tar det ansvaret på största allvar och som gör det mest och bäst är – Elinor Torp.”

2023 gav Elinor Torp ut Rent åt helvete, där hon riktar ljuset mot städbranschen. De röster som framträder är kvinnornas – de som städar på arbetsplatser och hemma hos privatpersoner runtom i Sverige. Boken skildrar en arbetarrörelse som vänt dem ryggen och en politik som möjliggjort missförhållanden, men också om de som väljer att blunda för att inte se vem som håller i skurhinken. Elinor Torp menar att dagens utsatta städerskor är dagens Maja, och syftar på Maja Ekelöf, städerskan som skrev den mycket uppmärksammade och lästa boken Rapport från en skurhink 1970.

Elinor Torp önskar på Sigtunastiftelsen skriva klart sin sjätte egna fack- och reportagebok.

Kjell Westö (1961-), författare och journalist, är född och uppvuxen i Helsingfors, där han idag bor. Han är mest känd för sina episka romaner som utspelar sig i Helsingfors, men har även skrivit noveller, poesi, essäer och krönikor. Han studerade journalistik vid Svenska social- och kommunalhögskolan i Helsingfors 1981-85 och litteratur vid Helsingfors universitet 1985-87. Före sin författarkarriär arbetade han som journalist vid tidningarna Hufvudstadsbladet och Ny Tid och publicerade reportage, dikter och noveller i unglitterära tidskrifter såsom KLO och Folkjournalen och skrev även musikkritik.

Kjell Westö debuterade som poet år 1986, Tango orange, vilken uppmärksammades och följdes av ytterligare två diktsamlingar. 1989 gav han ut sitt första prosaverk, Utslag och andra noveller, en urban och vardagsnära prosa som blev en kritikerframgång och nominerades för Finlandiapriset. Han gav prov på det som skulle bli hans starka sidor också i fortsättningen: en säker känsla för replikföring, miljöer och stämningar. Han romandebuterade 1996 med Drakarna över Helsingfors, som blev hans genombrott för både hos den finlandssvenska och den finskspråkiga publiken och den första fristående romanen i Helsingforssviten. Den behandlar samhälls- och strukturomvandlingarna från andra världskrigets slut till mitten av 1990-talet, med familjeband och generationskonflikter som centrala temata. Också staden Helsingfors och dess utveckling spelar en central roll i romanen. Romanen både dramatiserades och filmatiserades. Hans andra roman Vådan av att vara Skrake (2000) nominerades till Finlandiapriset. I romanen Lang (2002) skildrar Westö den samtida medievärlden ironiskt och satiriskt. Romanen nominerades för Finlandiapriset och Nordiska rådets litteraturpris och översattes till tretton språk. Kjell Westös fjärde roman Där vi en gång gått (2006), en kollektivroman som skildrar 1900-talets första tre årtionden via ett Helsingfors i förändring, blev en stor framgång och belönades med Finlandiapriset. Den uppfördes som pjäs på Helsingfors stadsteater och blev även film och tv-serie. Romanen blev Westös genombrott i Sverige. År 2011 publicerades Sprickor, en samling krönikor och essäer från tjugofem års tid.

Det mest karaktäristiska för Kjell Westös tidsfresker är hans sätt att låta historiska skeenden bäras upp av fragila och sårbara människor. Så också i den femte romanen Gå inte ensam ut i natten (2009) samt i den sjätte, Hägring 38 (2013), en epok- och klasskildring, som gjorde hans läsekrets än vidare. Hägring 38 nominerades till Finlandiapriset och Augustpriset och belönades med Nordiska rådets litteraturpris år 2014 med motiveringen ”Nordiska rådets litteraturpris tilldelas den finländske författaren Kjell Westö för romanen Hägring 38 som på stämningsmättad prosa levandegör ett kritiskt ögonblick i Finlands historia med bäring på vår samtid.”. Boken fick även Sveriges Radios Romanpris och samma år, 2014, mottog Westö också det svenska Aniarapriset samt Samfundet De Nios Stora pris för sitt samlade författarskap. Scenversionen av romanen Hägring 38 premiär hade premiär i september 2017 på Nationalteatern i Helsingfors. Den svavelgula himlen utkom 2017 på svenska och fick fina recensioner. Tritonus (2020) är Kjell Westös åttonde roman och den belönades med Svenska Yles litteraturpris 2020. 2022 kom han med sin senaste bok Åren. Två bröder berättar, som är hans första bok tillsammans med brodern Mårten Westö. Kjell Westös verk har översatts till mer än 20 språk.

Kjell Westö säger själv att kärnan i hans författarskap är ett aldrig sinande intresse för mysteriet Människan och en okuvlig vilja att ta reda på mer om varför vi är som vi är och agerar så som vi agerar. Han vill röra sig i både det förflutna och samtiden, han vill skildra olika sorters människor med kontrasterande livssyn och skilda livsvillkor, och han har en gång definierat orsaken till att han skriver så här: För att objudna, främmande människor dyker upp i mitt huvud och börjar tala och göra saker och vill ut därifrån.

Kjell Westö var sommarpratare i Sveriges Radios program Sommar i P1 2001 och 2014. Han var medlem i finska statens litteraturkommission 1998–2001 och medlem i Konstrådet (Finland) åren 2016–2018.

På Sigtunastiftelsen önskar Kjell Westö påbörja skrivandet av två nya romaner.

Nordisk kulturkonferens på Sigtunastiftelsen 14 – 15 juni

14 – 15 juni bjuder Svenska kyrkan, Norske kirkeakademier och Sigtunastiftelsen in till en gemensam kulturkonferens på Sigtunastiftelsen. Valet av plats är ingen slump. I år är det 50 år sedan en liknande konferens anordnades på stiftelsen som bland annat inspirerade till bildandet av Kirkelig kulturverksted (KKV) som blev en viktig förebild för relationen mellan kyrka och kulturliv i hela norden. Under årets nordiska kulturkonferens medverkar bland annat Erik Hillestad, Kirkelig kulturverksted, tidigare kulturministern Amanda Lind, musikerna Sara Parkman och Henning Sommero, Petra Carlsson Redell, professor i systematisk teologi med inriktning på konst och Sven Milltoft, kyrkoherde i Hedvig Eleonora församling, Stockholm.

Den politiska polariseringen som blivit allt starkare i våra nordiska länder har aktualiserat vikten av att värna konstens och kulturens frihet. Det gäller även i den kyrkliga kontexten. Men vad innebär det rent konkret för kulturutövarna och kyrkan? Vad är det som står på spel? Under två dagar på Sigtunastiftelsen  ges personer som arbetar inom  spänningsfältet kultur och kyrka i norden möjlighet till ett erfarenhetsutbyte och teologiskt samtal kring kulturens roll i kyrkan och kyrkans roll i kulturlivet. Kanske kan man så tillsammans fördjupa samtalet om människans behov av kultur och andlighet?

Värdar för konferensen är Helle Klein, direktor Sigtunastiftelsen, Marie Starck, kultursekreterare Svenska kyrkan, Erik Hillestad, Kirkelig kulturverksted och Kristin Gunleiksrud Raaum, Norske kirkeakademier

Anmälan till konferensen

Konferens om Narrativ Medicin 8 – 9 april

Begreppet Narrativ Medicin introducerades av läkaren Rita Charon på Columbia University i New York. Utgångspunkten är att konsten öppnar våra sinnen, gör oss nyfikna, närvarande och levande också ur ett existentiellt vårdperspektiv. Narrativ Medicin har idag fått stor internationell spridning och är även på frammarsch i den svenska vården. 8–9 april arrangeras en tvådagarskonferens på Sigtunastiftelsen för läkare, sjuksköterskor och andra som arbetar inom vårds och omsorg. Medverkande inspiratörer är bland annat Suzanne Osten, regissör och samhällsdebattör, Anna Nordin, skådespelare, Fanny Ambjörnsson, författare, Bengt Kristensson Uggla, professor vid Åbo akademi, Lisbeth Gustafsson, senior konsult och journalist med flera. Konferensen arrangeras i samverkan med Studieförbundet Bilda och Svensk Förening för Narrativ Medicin.

Sista anmälningsdag 8 mars

Anmäl dig till konferensen

Nytt nummer av Sigtunastiftelsen Magasin

Vårnumret av Sigtunastiftelsen Magasin har kommit. Om du inte har fått den direkt hem i din brevlåda är du varmt välkommen att hämta en tidning hos oss i vår reception. I vårens nummer kan du bland annat läsa mer om Sigtunas nya pilgrimsled – Sankta Annaleden. Du kan också läsa mer om Dag Hammarskjöld i en intervju med hans brorsbarnbarn, Caroline Hammarskjöld. Dag Hammarskjöld är ju verkligen på tapeten nu i vår med anledning av filmen ”Hammarskjöld” och vi har glädjen att visa en utställning med Dags egna fotografier senare i sommar. Vi önskar er god läsning och en händelserik vår här på Sigtunastiftelsen.

Vårens nummer kan även läsas digitalt som PDF

Katarina In de Betou och Samuel Sander tilldelas Mäster Eckhartsällskapets Stipendium

Katarina In de Betou och Samuel Sander har tilldelats Mäster Eckhartsällskapets vistelsestipendium för teologisk och religionsdialogisk fördjupning och kontemplativ praxis. Stipendiet utgörs av en veckas vistelse på Sigtunastiftelsen.

Katarina In de Betou – Andliga praktiker för barn och vuxna i församlingslivet
Katarina In de Betou är präst i Haninge med ansvar för gudstjänst och musik. Hon skriver och undervisar om ekoteologi, naturmystik och kristen mystik, tankar som hon vill tillgängliggöra för människor i alla åldrar. Hon vill använda stipendiet för att utveckla verktyg som kan bidra till att återupptäcka vördnaden för skapelsen och medmänniskan.

Samuel Sander – Path of the Mystic
Samuel Sander är bildkonstnär som arbetar med utforskande oljemåleri i gränslandet mot visuell teologi, gestaltande poesi och dokumentär fiktion. Han planerar en resa i Mäster Eckharts fotspår i Europa på temat människans gudssökande. Projektet är en fortsättning på en utställning i Benhuset i Katarina församling, där han gestaltade ökentraditionens fyra stadier – awakening/uppvaknande, purgation/renande, ascension/uppstigande och union/förening.

 

 

Poeten Marie Tonkin tilldelas Bibelpriset 2023

2023 års bibelpris tilldelas poeten Marie Tonkin. Bibelprisjuryns motivering lyder:” Med sparsmakad precision och tidlös aktualitet mejslar Marie Tonkin fram en biblisk ton i en diktkonst som berör på djupet”.

– Någon har läst min poesi och reagerat! Läsakten – andras läsande av det jag skrivit – kommer oftast som något oväntat för mig. I dagens mediala läge är respons heller ingen självklarhet, säger Marie Tonkin som är både både hedrad och tacksam över beskedet.

Något som ingår i priset, och som gläder Marie extra mycket, är den utlovade skaparveckan med helpension på Sigtunastiftelsen med tid till att skriva.

– Det låter som en dröm, säger hon.

En kärlekshistoria öppnade sig

Marie växte upp söder om Stockholm och hennes möte med Bibeln kom i unga år.

– Jag började läsa Bibeln i sjuårsåldern, ensam och utan guider. Profetböckerna gjorde intryck, Sakarja och Sefanja, Psaltaren och Johannesevangeliet.

Som fjortonåring mötte hon Höga visan, vilket blev en omstörtande läsning:

– Den har inte lämnat mig sedan dess, berättar hon. Jag satt hemma i soffan med familjen omkring, alla höll på med sitt; och där öppnade sig en kärlekshistoria som jag drogs in i. Det var ett helt oväntat tilltal. En torr ökenvind mitt i villaförstaden. Den där märkligt konkreta och nära poesin blev nästan fysiskt drabbande. Jag sa inget om det till någon. Det finns bibelverser som lever i mig genom flera år. Jag bor i dem, de är min syresättning. De ger speglar till livet.

Skrev tidigt dikter

I nioårsåldern började Marie att skriva dikter och redan då förstod hon att det var skrivandet hon ville ägna sig åt.

– Jag är uppvuxen i söderförorter till Stockholm, och också mitt emellan två länder, med två nationaliteter; svensk och brittisk. De engelska barnvisorna och berättelserna kom närmare för mig än de svenska. Där fanns historierna, äventyren. Sjörövare och plundring, gruvor, förlista skepp. Min farmor gav mig dikter av William Wordsworth, och en känsla för vikten av rotsystem och av att stå i förbindelse med sin historia. Av min ständigt läsande morfar förstod jag betydelsen av den vidgade verklighetserfarenhet vi kan få genom litteraturen. Hans bibliotek var ett imperativ för mig. Fyra rum fyllda av den svenska litteraturhistorien – Vilhelm Moberg, Selma Lagerlöf, Harry Martinson, Sven Delblanc. Jag var tvungen att skriva, berättar hon.

Kärlekens språk rör verkligheten

Marie håller pennan varm. I november 2023 kommer hennes femte diktsamling ut, och i somras översatte hon en bok av den italienska poeten Alda Merini, en bok som kommer ut under 2024.

– Jag försöker få tid till skrivande så regelbundet jag kan. Poesin är för mig bland mycket annat en sorts orienteringsprocess, en kalibrering. Jag tror att poesins språk hör ihop med kärlekens. Roland Barthes skriver ju om hur de andra språken – de andra diskurserna; den sociala, vetenskapliga, politiska osv – är konformistiska och tycks härröra ur fiktioner. Kärlekens språk är annorlunda. Det rör verkligheten. Så är det också med poesin. Men den som använder det språket kan räkna med en viss missanpassning. Man blir oanvändbar, en motsägelse, står utanför alla slogans och plakatspråk, säger Marie.

Bibeln är som en bönbok

Om någon som aldrig läst Bibeln tidigare skulle vilja göra ett försök att läsa den, har du något råd att ge?

– Bibeln är så rik – ett helt bibliotek – full av överlagringar, motsägelser, tolkningar, vindlande berättelser, stora draman och historia. Väljer man teologin som ingång, eller läser bibelböckerna mer förutsättningslöst; som man läser skönlitteratur? På nätet finns ju bibelplaner för den som vill läsa mer, jämföra olika översättningar och så vidare, säger Marie och fortsätter:

– Jag har själv svårt att läsa mycket i Bibeln. Den är som en bönbok när en vers studsar upp ur texten och blir till en mötesplats. Anthony Bloom, till exempel, skriver om att ta emot dessa tilltal. Kanske som Maria tog emot Ordet. Man blir havande med Gud.

– Jag läser för att möta någon, höra ett tilltal, ana ett ansikte.

Prisutdelning

Prisutdelningen äger rum i Uppsala måndagen den 13 november kl 14 i samband med att Bibelsällskapets huvudmannaråd sammanträder. Marie Tonkin kommer att hålla ett anförande om några infallsvinklar på poesi i Bibeln. Lokal är Baptistkyrkan, Dragarbrunnsgatan 54 i Uppsala.

 

Bibelpriset instiftades 2004 med anledning av den världsvida bibelsällskapsrörelsens 200-årsjubileum. Priset utdelas årligen till en person ”verksam inom kultur, forskning, samhällsdebatt eller andaktsliv som i sin gärning bidragit till att göra Bibeln känd och använd”. Priset delas ut i samverkan mellan Svenska Bibelsällskapet och Sigtunastiftelsen. Stipendiet är avsett för skapande verksamhet med anknytning till Bibeln.

Priset består av ett originalkonstverk med anknytning till en bibeltext samt en studiebibel. Pristagaren får också ett stipendium i form av en veckas helpension vid Sigtunastiftelsen i den miljö som är Sigtunastiftelsens signum. Tanken är att det får vara en skaparvecka med anknytning till Bibeln.

 

Tidigare pristagare är Kerstin Ekman (2004), Anders Piltz (2005), Ylva Eggehorn (2006), Christer Åsberg (2007), Mikael Hansson (2008), Sven-David Sandström (2010), Michel Östlund (2011), Åsa Larsson (2012), Kristian Lundberg (2013), Niklas Rådström (2014), Ylva Q Arkvik (2015), Tomas Sjödin (2016), Bengt Johansson (2017) Maria Küchen (2018), Linda Alexandersson (2019), LarsOlov Eriksson (2020), Joel Halldorf (2021) och Charlotte Frycklund (2022).

Sigtunastiftelsen ger vistelsestipendier till fristadsförfattare

Sigtunastiftelsen har i samarbete med ICORN – International Cities of Refuge Network, instiftat ett nytt vistelsestipendium. Stipendiet ger en veckas fri vistelse för fyra fristadsförfattare eller fristadskonstnärer med början 2024.
– Vi känner att som världen ser ut idag är det otroligt viktigt att värna det fria ordet, den fria kulturen, författare och journalister som lever under hot, säger Sigtunastiftelsens direktor Helle Klein i en kommentar till Uppsala Nya Tidning.

Sigtunastiftelsens nya vistelsestipendium presenterades på ICORN Sveriges nätverksmöte i Uppsala den 26 oktober.
Stipendiet är möjligt att söka för den som ingår eller har ingått i ICORNS fristadsprogram. Sista ansökningsdag för Sigtunastiftelsens Fristadstipenium 2024 är 15 januari.

Läs mer om Sigtunastiftelsens stipendier

ICORN

International Cities of Refuge Network är en medlemsorganisation för städer kommuner, landsting eller regioner som arbetar för yttrandefrihet. www.icorn.org

Helle Klein tilldelas Sveriges Tidskrifters Stora Pris

Sigtunastiftelsens direktor Helle Klein har tilldelats Sveriges Tidskrifters Stora Pris, ett pris som ges till en person, en tidskrift eller ett företag som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen. Det kan också tilldelas en extern person/organisation som på ett förtjänstfullt sätt synliggjort och verkat för tidskrifternas roll och betydelse i samhället.

Priset delades ut i samband med Tidskriftsgalan på Cirkus i Stockholm med följande motivering: ”Årets pristagare är både kropp och själ. Grundad 1966 men alltid aktuell. Hisnande hög klickrate och gudomlig räckvidd. Peppande, prestigelös och progressiv med stort hjärta och rapp hjärna. En envis röst på tidskrifternas sida som omfamnar hela den breda brokiga branschen. Långt från en pappersprodukt ändå papperets pålitligaste påve.”

Läs mer om alla pristagare