Sigtunastiftelsens författarstipendiater 2023

Sigtunastiftelsen har delat ut författarstipendier sedan 1937. I år har vi glädjen att välkomna Ia Genberg, Jonathan Lundberg, Sara Gordan och Elin Cullhed. Stipendiet innebär fyra veckors vistelse på Sigtunastiftelsen.

Ia Genberg

Ia Genberg (1967-), uppvuxen och boende i Stockholm, är journalist och romanförfattare. Efter studier på universitetet utbildade hon sig till journalist och har sedan arbetat både som frilansjournalist, informatör, lektör, dokumentärfilmare och har undervisat på skrivkurser på folkhögskolor, bland annat på Tärna folkhögskola och Valla folkhögskola. På senare år har hon utbildat sig till sjuksköterska, och har bland annat arbetat inom psykiatrin vid sidan av författandet.

Som författare har Ia Genberg gett ut tre romaner och en novellsamling. ”Debutromanen Söta fredag (2012) är en färgsprakande, humoristisk och vindlande roman om en händelse som får egendomliga konsekvenser för huvudpersonen Max. Berättelsen handlar om Max, Tobbe och Tess och utspelas en het augustifredag vid tiden för millennieskiftet, vilken Ia Genberg beskriver i högt tempo med mycket humor och ironi.” (Förlagspresentation). ”Söta fredag är en imponerande humoristisk och vass debut!” Annika Koldenius, Borås Tidning.

Efter debuten återkom Ia Genberg 2013 med romanen Sent förväl, en berättelse i ett helt annat tonläge. Men ett har de gemensamt: glädjen i, ja besattheten av, att återskapa och förstå det förflutna. Sent farväl fångar en förlorad vänskap mellan två unga kvinnor på ett lågmält och stilsäkert sätt. Under några avgörande år i ungdomen delade de allt, sedan gled de ifrån varandra. Tjugo år efteråt ser Mia av en slump sin gamla vän Marias dödsannons. Vad hände, varför dog hon? Mia glider in i gåtan kring sin gamla väns död. Berättelsen växer till en elegi över vunnen vänskap och förlorad tid.” (Förlagspresentation).

Hennes tredje bok, novellsamlingen Klen tröst och fyra andra berättelser om pengar (2018) utforskar just frågan om pengar. De fem berättelserna utspelar sig i det samtida glappet mellan skitsnack och lögn: en journalist försöker intervjua en lyckad barnskådespelare som blivit en misslyckad tjuv; en lojal medarbetare missar sina mediciner och drabbas av klarsyn; en skådis håller en främlings tal vid ett bröllop. (Förlagspresentation). Den fick fina recensioner och hamnade på flera topplistor över årets bästa böcker. ”Jag har inte läst något bättre i år.” Victor Malm, Sydsvenskan. ”Klen tröst är helt enkelt en underbar och utsökt utförd litterär ministudie som får läsaren att tänka på Joan Didion, gapskratta och sedan sätta grönkålsmoothien i vrångstrupen.” Ulrika Kärnborg, Expressen.

Våren 2022 kom den hyllade romanen Detaljerna, som tilldelades Augustpriset för Årets svenska skönlitterära bok. Romanen skrevs under covid-pandemin och utspelar sig på 1990-talet. ”En kvinna ligger nedbäddad i feber när en handfull människor ur det förflutna står framför henne: en blivande kändis som skrev ett brev, en vän som försvann bortom kartan, en kärlek utan framtid. Detaljerna är en roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Vilken är den perfekta millennieklänningen? Kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen på bilden eller den som håller i penseln?” (Förlagspresentation). ”Ia Genberg har ett ovanligt gehör för hur det låter i samhället, även som i det här fallet, hur det lät för mer än tjugo år sedan. Och hon är rolig, smart, skarp i stilen. Genomskådande och tämligen rå. Men hon framställer också ett allvar… Med Ia Genbergs säregna blick för detaljer som avslöjar känslor, uppstår en roman som bultar och slår.” Maria Schottenius, Dagens Nyheter. ”En av litteratursveriges bäst bevarade hemligheter heter Ia Genberg. Att påstå att fler borde upptäcka hennes böcker är en underdrift.” Björn Kohlström, litteraturkritiker.

Författarskapet kretsar kring teman som relationer, minne och tid, och Ia Genberg skriver själv i Detaljerna: ”Vi lever så många liv inuti våra liv, mindre liv med människor som kommer och går, vänner som försvinner, barn som växer upp, och jag förstår aldrig vilket av mina liv som är själva ramen. När jag har feber eller är förälskad framstår allt som så självklart, mitt ’jag’ sjunker undan och lämnar plats för en namnlös lycka, en helhet med detaljerna bevarade, oskiljaktiga och tydliga intill varandra. Efteråt minns jag tillståndet som benådat. Kanske är det så helheten kan berättas, med människor som utan rang vandrar in och ut genom mitt ansikte.”  

 

Jonathan Lundberg

Jonathan Lundberg (1995-), uppväxt i Asarum och boende i Stockholm, är frilansjournalist och författare. 2014 började Jonathan Lundberg arbeta som journalist på Sydöstran. Under 2015 rönte han stor uppmärksamhet med ett blogginlägg om psykisk ohälsa, I vintras hade jag det ganska bra. Han har sedan varit aktiv i debatten om psykisk ohälsa, bland annat genom essän Farfar bad om hjälp – sedan valde han döden. Jonathan Lundberg medverkade i Patrik Lundbergs bok Berättelsen om Sverige: texter om vår demokrati (2018), med en essä om klimatkrisen. Han medverkade också i Medieinstitutet Fojos antologi Det nya normala – ett hot mot demokratin (2021), där han skrev om hot som riktas mot svenska journalister.

Efter valet 2018 började Jonathan Lundberg skriva reportageboken Sverigevänner, om Sverigedemokraternas nätrörelse. ”Sverigevänner​ är berättelsen om hur Sverigedemokraterna erövrade internet. Utifrån intervjuer med sverigedemokrater, forskare och journalister kartläggs det svenska nätkriget för första gången. Då framträder ett kulturkrig mellan konservativa och liberaler, där internet bara är verktyget.” (Förlagspresentation). Boken gavs ut 2019 och beskrevs av Expressens recensent Sven Olov Karlsson: ”Sverigevänner lyfter fram internets betydelse bättre än något annat jag läst i ämnet. Om hur postfaktans tidevarv tog form som en global amöba, om hur en mikroskopiskt liten klick kan ta väldigt mycket plats i debatten, som när en enda kommentar av en robot på sociala medier blåses upp till ett kulturkrig. …oklanderlig, undersökande journalistik…”.

2021 kom Jonathan Lundbergs andra bok, Från världskrig till nätkrig: Hundra år som formade internet. ”Journalisten Jonathan Lundberg tar med läsaren på en resa genom hundra år som formade internet, från världskrig till nätkrig. Är den nya tekniken farligare idag än vad den nya tekniken var förr? Om inte, varför befinner sig demokratin annars i kris idag? På 1920-talet beskrevs massmedierna som demokratins dödgrävare. Där spreds hat, lögner och propaganda snabbare än någonsin tidigare i historien. På 2020-talet beskrivs de sociala medierna likadant. Där sprider extremister och konspirationsteoretiker sitt hat, sina lögner och sin propaganda snabbare än någonsin tidigare i historien. Den nya tekniken får återigen bära skulden för demokratins kris. Men när dagens historiker förklarar varför demokratin befann sig i kris för hundra år sedan pekar de inte främst på massmedierna, utan snarare på ekonomiskt kaos, den stora depressionen. Vad kommer morgondagens historiker att säga om vår tid?” (Förlagspresentation). Boken beskrevs av Aftonbladets recensent Mattias Beijmo: ”Lundberg skildrar viktiga internethistoriska perspektiv…/—/…en av få läsvärda svenskspråkiga böcker för den som vill få en introduktion till det digitalt drivna kulturkrig som rasar i vårt samhälle”.

Jonathan Lundberg skriver nu sin tredje bok – om metaversumet, ett utforskande av morgondagens internet. Han föreläser gärna om ämnen kopplade till sina båda böcker. Han fortbildar journalister i digital research genom Medieinstitutet Fojo och är styrelseledamot i Författarförbundets sakprosasektion Minerva.

 

Sara Gordan

Sara Gordan (1972-), uppväxt i Täby och boende i Stockholm, är författare, översättare, litteraturkritiker och skrivarlärare. Under en tid spelade hon teater i en fri grupp och har arbetat som mentalskötare och konferensvärdinna. Sara Gordan började sitt eget skrivande med poesi, men huvudformen i hennes fyra böcker har blivit en hybrid av prosa och lyrik, där romanformen har dominerat i de två sista böckerna.

Sara Gordan debuterade 2006 med den prosalyriska boken En barnberättelse, en mörk, erotisk kärleksberättelse med Paris som bakgrund, delvis inspirerad av prosadiktsamlingen Ordgränser (1968) av Birgitta Trotzig. ”Det unga paret är inneslutna i sina egna roller, sin egen ständigt upprepade lek. I ett rum, på en strand, längs en gata rör sig pardansen i allt snävare cirklar. /—/ En barnberättelse är en lika svindlande som formsäker studie i den paradoxala frihet som föds ur ett skyddslöst bejakande av parlekens tvångsmässighet.” (Förlagspresentation)

2009 kom den surrealistiskt inspirerade Uppställning med albatross, en infallsrik lek med automatiskt skrift där Titanics skeppsbrott, Jules Vernes En världsomsegling under havet och filmen Himmel över Berlin av Wim Wenders är några av många referenser. ”I ett rytmiskt flöde med drastiska klipp gestaltar Sara Gordan ett skeende utan gränser: mellan liv och död, förr och nu, högt och lågt eller verklighet och fantasi. Titanic, pom-pomflickor, Jarl Kulle och en totalförstörd bil – allt finns samtidigt på samma plats i en gripande och rolig uppställning som rör sig fritt mellan prosa och poesi. I centrum finns barnet och försöken att hålla ihop en vardag…” (Förlagspresentation)

2013 gav Gordan ut sin första roman Martin Andersson – Ett skuggspel. ”I försöken att springa ifrån sin egen berättelse möter Martin Andersson den döde författaren Hjalmar Bergman. På en prosa som är på en gång suggestiv, exakt och poetisk, skriver Sara Gordan i sin första roman fram ett liv, som vägrar låta sig naglas fast.” (Förlagspresentation). ”Martin Anderssons irrvägar kring sin egen berättelse förtjänar långsam läsning och full uppmärksamhet. Sara Gordan har skrivit en mycket märklig och mycket vacker bok.” Josefin Holmström, Svenska Dagbladet.

I sin fjärde bok, Natten, från 2022, berättar Sara Gordan om en mamma som söker efter sin diabetessjuka tonårsdotter i natten. ”Flickan är sjuk och går inte att nå, mamman irrar på gatorna eller sitter hemma och ringer alla hon kan komma på. Är det hennes oro som drivit bort dottern, och är oron befogad? I ”Natten” minns modern ett föräldraskap i evig upprepning, från vardag till akuta tillstånd. En berättelse om vad som kan ta vid efter småbarnsår och skilsmässa, om utmattning och oro men framför allt om kärlek.” (Förlagspresentation). En delvis autofiktiv roman om föräldraskap, oro, sjukdom och skrivande, som belönades med Svenska Dagbladets litteraturpris 2022 och som nominerats till Sveriges Radios Romanpris 2023. ”Jag vet bara att våren knappt börjat, och att jag nog ändå redan läst en av årets bästa svenska romaner.” Expressen. ”Det är en roman som alla som någon gång känt kärlekens närmast outhärdliga hetta dra igenom bröstet djupt kommer att känna igen sig i.” Svenska Dagbladet.

Vid sidan av sitt författarskap är Sara Gordan verksam som översättare från franska. Tillsammans med docent Kerstin Munck har hon översatt ett antal av Hélène Cixous verk, bland andra Medusas skratt, Inuti, Bilder av Dora och Från Osnabrücks station till Jerusalem, den feministiska poetiken Medusas skratt och, på egen hand, Cixous poetiska självbiografi Att komma till skriften. Hon har även översatt verk av Michel Houellebecq, Laurent Binet, David Foenkinos och Valérie Perrin.

Sara Gordan arbetade i flera år som frilansande litteraturkritiker för Dagens Nyheter och är sedan 2010 verksam som lärare på Biskops-Arnös författarskola. Hon har även suttit i styrelsen för Sveriges författarförbund och Svenska PEN.

På Sigtunastiftelsen kommer Sara Gordan att skriva på sitt nya litterära projekt.

 

Elin Cullhed

Elin Cullhed (1983-), uppväxt och boende i Uppsala, är författare, lärare och kulturjournalist. Hon arbetar jämte författarskapet som lärare på Folkuniversitetets skrivarlinje Skrivarakademin och tidigare på Wiks folkhögskola. Hon har arbetat som kulturjournalist för bland annat Upsala Nya Tidning.

Elin Cullhed debuterade 2016 med en roman för unga vuxna, Gudarna, som hyllades av kritiker och läsare: ”Bita, Lilly och Jane, a.k.a Janne, är sexton år och bor i Tierp. En förort till rymden där gatorna blöder av slask och ingen jävel gör kaos med patriarkatet. De har överlistat anti fitt-systemet, de är gudar nu, starka och utåtagerande, men de är också vilsna.” (Förlagspresentation). ”Elin Cullhed skildrar de mest sårbara i arbetarklassen i Sveriges periferi. Det är en avklädd och viktig bok om vår samtid och vad vi bjuder våra barn.” Cecilia Irefalk, Arbetaren. ”En av de senaste årens skarpaste svenska ungdomsböcker. Med humor och vemod skriver Cullhed byxorna av patriarkatet och dess bundsförvanter.” Patrik Lundberg, Aftonbladet.

2016 bidrog hon med texten Öppna ditt hjärta i svenska tidskriften Granta #7.

2021 publicerades Eufori, en litterär fantasi över Sylvia Plaths sista levnadsår. ”I en rasande, böljande, bångstyrig text möter vi Plath: förtvivlad, uppspelt, svartsjuk, grandios. Här ryms kärleken till barnen, längtan efter att få skriva och frustrationen över maken Ted Hughes ovilja att dela ansvaret. Hennes författarskap får alltid stå tillbaka för hans, men hennes inre monolog visar en konstnär av ovanlig kaliber. Elin Cullhed lånar av sina egna erfarenheter till en ikonisk författare i denna roman om moderskap och skapande.” (Förlagspresentation). Romanen Eufori belönades samma år med Augustpriset för Årets svenska skönlitterära bok. Euforia kommer att publiceras på tjugofyra språk och har nominerats till det italienska Premio Strega-priset och för det franska litteraturpriset La première sélection du prix Medicis i kategorin utländska romaner. ”Eufori är helt enkelt en suverän roman som visar att litteraturen kan besegra döden.” Carl-Michael Edenborg, Aftonbladet. ”När en kvinna går under är det ofta för att det inte finns andra kvinnor där som kan fånga upp henne. Tur då att vi har författare som Cullhed som inte nöjer sig med att skildra den kvinnliga undergångens mörka och ljusa dalar, utan också vet hur man fångar en förlorad själ, hur man sträcker ut en hand, för i litteraturen är det aldrig för sent.” Sinziana Ravini, Göteborgs-Posten.

På Sigtunastiftelsen kommer Elin Cullhed att skriva på sin nya roman.

 

Sara Parkman och Hampus Norén tilldelas Mäster Eckhartsällskapets stipendium

Sara Parkman och Hampus Norén, tonsättare och musiker,  har tilldelats Mäster Eckhartsällskapets vistelsestipendium för teologisk och religionsdialogisk fördjupning och kontemplativ praxis. Stipendiet utgörs av en veckas vistelse på Sigtunastiftelsen för arbete med projektet ”Varför känns musik?”.

Mer om projektet:
Sara Parkman och Hampus Norén, tonsättare och musiker, arbetar med att fördjupa förståelsen av musikens roll i mystiken. Varför känns musik? Varför har den en sådan makt över oss? Kyrkofadern Augustinos frågor i De Musica för 700 år sedan står fortfarande obesvarade. Utifrån antikens affektlära, medeltida hymner av Hildegard av Bingen, Pauline Oliveros musik och övningar inspirerade av zenbuddismen och svenska fäbodsmusikens funktionalistiska arv vill de låta skönhet möta funktion och ställa frågan om musikens essens i fokus.

Foto: Fredrika Eriksson

Helle Klein blir ny direktor för Sigtunastiftelsen

Helle Klein blir ny direktor för Sigtunastiftelsen. Hon kommer närmast från tidningen Dagens Arbete, där hon har varit chefredaktör sedan 2013. Dessförinnan var hon under många år politisk chefredaktör på tidningen Aftonbladet. Helle Klein är även präst i Svenska kyrkan.

– Jag är så glad för att ha fått förtroendet att vara direktor. Det är ett drömjobb! Sigtunastiftelsens idé av dialog, bildning och kultur liksom mötet mellan religioner och mötet mellan det existentiella och det samhälleliga är en idé jag känner varmt för. Denna den kristna humanismens centrum behövs mer än någonsin i dag och jag ska göra allt för att förvalta idéarvet och utveckla stiftelsen till att fortsätta vara en betydande aktör i dagens samhälls- och kulturliv, säger Helle Klein.

Helle Klein tillträder under våren och efterträder då Alf Linderman, som efter över 20 år som direktor går i pension.

– Med stor glädje konstaterar jag att vi rekryterat en strålande efterträdare till den nuvarande direktorn Alf Linderman. Det är viktigt att få en person som kan fortsätta att utveckla det spännande arbetet som bedrivs och som ser nödvändigheten av både tradition och förnyelse. Helle Klein, med all sin erfarenhet av både den kommersiella och ideella sektorn, kommer att vara en viktig ledare för en mångdimensionell institution i tiden, säger biskop Åke Bonnier, Sigtunastiftelsens styrelseordförande.

Om Sigtunastiftelsen
Sigtunastiftelsen är en privat stiftelse som inledde sin verksamhet 1917. Sigtunastiftelsens förste ledare Manfred Björkquist ville skapa en plats för en öppen och respektfull dialog kring samtidens frågor utifrån en kristen humanistisk värdegrund och Sigtunastiftelsen har under 100 års tid varit en viktig arena för dialogen mellan kyrka, kultur och samhälle. Sigtunastiftelsen bedriver idag kultur, forskning samt hotell och konferensverksamhet. Inom dessa områden präglas verksamheten av Sigtunastiftelsens identitet och uppdrag.

Foto: Göran Segeholm

 

Presskontakt:

Sofia af Geijerstam, kommunikationschef Sigtunastiftelsen
sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 073 593 55 68

Charlotte Frycklund tilldelas Bibelpriset 2022

Bibelsällskapet och Sigtunastiftelsen har i samverkan beslutat att Bibelpriset 2022 ska tilldelas Charlotte Frycklund, präst i sociala medier på Kyrkokansliet i Uppsala.  Bibelprisjuryns motivering lyder: ”Med underfundig humor och stor nyfikenhet har Charlotte Frycklund, i sina böcker och andra texter och genom sitt banbrytande engagemang i sociala medier, synliggjort människor och företeelser i Bibeln som funnits i skuggorna och därmed bidragit med nya perspektiv, inte minst på Bibelns kvinnor.

Det var en glad och överraskad Charlotte Frycklund som tog emot beskedet när Bibelsällskapets generalsekreterare Anders Göranzon ringde och berättade att Charlotte skulle få Bibelpriset.

– Wow! Hittills har detta varit en strulig dag, men nu blev det plötsligt en riktigt bra dag! utbrast Charlotte.

Charlotte arbetar som präst i sociala medier på Kyrkokansliet i Uppsala, och sin vana trogen tog hon datorn till hjälp när hon skulle fira beskedet.

– Jag tänkte jag att jag i linje med prisets anda skulle glädja mig på bibliskt vis, och då gick jag till bibeln.se och tog via sökverktyget reda på hur många gånger ordet glad står i Bibeln. Det blev jämnt 100 när jag tog orden ”glad, glada, gladde, gladdes och gladeligen”. Ordet ”glädje” står också ett jämnt antal gånger (om man utesluter skadeglädje) nämligen 250, berättar en entusiastisk Charlotte.

Passion för bibelberättelser

Charlotte Frycklund har varit präst i 25 år, hon har fyra barn i tonåren, en man, en hund, tre katter och en oräknelig mängd höns. Hon har skrivit flera böcker, bland annat boken Bibelns kvinnor. Hon har länge velat lyfta fram kvinnorna i Bibeln och ge dem huvudroller i stället för skymda biroller.

– Att tänka sig in i hur deras liv kan ha tett sig har varit en utmaning för fantasin, teologin och inte minst humorn, säger Charlotte.

Dessutom skriver hon på sin nästa bok som går under arbetsnamnet Bibelns förlorare.

– Den ska handla om de som inte vann, som ses med oblida ögon, eller som vi aldrig riktigt fick lära känna för att de försvann ur handlingen. De är Judas, Goljat och Lots döttrar till exempel, berättar Charlotte.

Även om Bibelpriset var oväntat har Charlotte redan planer på vad hon ska göra under den skaparvecka på Sigtunastiftelsen som varje pristagare får.

– Att skriva, baserat på Bibeln, är ju min passion. Så det är klart att veckan som jag får vara på Sigtunastiftelsen och skriva, den hoppas jag ska innebära en ny bok om Bibeln. Jag har några olika funderingar på inriktningar – kvinnors böner i Bibeln, kvinnliga namn på Gud, eller kanske något helt annat. Men spännande ska det bli!

En skatt och en samtalspartner

För Charlotte innebär Bibeln en skatt att ständigt förundras över, en bok full av berättelser som lockar fantasin.

– Men den är också en samtalspartner för mig och mitt liv, ett raster att lägga över mina egna erfarenheter. Att läsa Bibeln är ett sätt för mig att prata med Gud, ett sätt att förstå, fundera, brottas och diskutera med Gud. Under pandemin inspirerades jag till exempel av Noas fru som fick härda ut i ett slags extrem social distansering på en ark, alltmedan världen dog omkring henne. Vi kan alltid hitta vänner i Bibeln, säger Charlotte.

– Just nu är min hjärna nästan helt inställd på arbetet med Bibelns förlorare och just i dag sitter jag och häpnar över Jobs hustru som råkade ut för samma olyckor som drabbade Job, men som inte fick trösten av några vänner. Job blev av med nästan allt, men fick behålla tre kompisar som kommer och tröstar honom. Det där är ju jätteviktigt, att vi är vänner för dem som hamnar i olyckliga omständigheter, att vi besöker varandra och hjälper varandra. Det känns väldigt viktigt för mig i dag.

I sitt arbete som nätpräst för Svenska kyrkan är hon med och förbereder en söndagsskola för vuxna.

– Den ska handla om allt det vi brukar prata med konfirmander om, men i ett format för sociala medier och i en ton som riktar sig till vuxna. Det är jättespännande.

Om någon som aldrig läst Bibeln tidigare skulle vilja göra ett försök att läsa den, har du något råd att ge på vägen in i bibelberättelserna?

–Ja, jag rekommenderar gärna Ruts bok som en väg in i Bibeln. En kort och lättläst roadtrip med oväntade vindlingar. Bibeln är fascinerande.

Prisutdelningen äger rum i Uppsala måndagen den 14 november kl 14 i samband med att Bibelsällskapets huvudmannaråd sammanträder. Charlotte Frycklund kommer att hålla ett föredrag om ”När Bibelns doldisar får huvudrollen”. Lokal är Newmaninstitutet, Slottsgränd 6 i Uppsala.

Bibelpriset instiftades 2004 med anledning av den världsvida bibelsällskapsrörelsens 200-årsjubileum. Priset utdelas årligen till en person ”verksam inom kultur, forskning, samhällsdebatt eller andaktsliv som i sin gärning bidragit till att göra Bibeln känd och använd”. Priset delas ut i samverkan mellan Svenska Bibelsällskapet och Sigtunastiftelsen. Stipendiet är avsett för skapande verksamhet med anknytning till Bibeln.

Priset består av ett originalkonstverk med anknytning till en bibeltext samt en jubileumsbibel med Rembrandtillustrationer. Pristagaren får också ett stipendium i form av en veckas helpension vid Sigtunastiftelsen i den miljö som är Sigtunastiftelsens signum. Tanken är att det får vara en skaparvecka med anknytning till Bibeln.

Tidigare pristagare är Kerstin Ekman (2004), Anders Piltz (2005), Ylva Eggehorn (2006), Christer Åsberg (2007), Mikael Hansson (2008), Sven-David Sandström (2010), Michel Östlund (2011), Åsa Larsson (2012), Kristian Lundberg (2013), Niklas Rådström (2014), Ylva Q Arkvik (2015), Tomas Sjödin (2016), Bengt Johansson (2017) Maria Küchen (2018), Linda Alexandersson (2019), LarsOlov Eriksson (2020), Joel Halldorf (2021).

Fotograf: Josefin Casteryd 

 

 

 

 

 

 

Arts and Culture at the Heart of Climate Action – CCL Summit in Sigtuna

Press Release Creative Climate Leadership open program

Venue: Sigtunastiftelsen Sweden / online

Wednesday 2 November 2022

Creative Climate Leadership (CCL) is a growing network of climate justice leaders, artists, policy-makers, scientists and youth activists working in the arts and culture sector to strengthen creative climate mobilisation.

On the last day of the CCL summit in Sigtuna Sweden November 2, organisers Julie’s Bicycle, Lucsus at Lund University, Sigtunastiftelsen and Postkodstiftelsen invite media, members of the public and the arts and cultural community to an inspiring afternoon of talks and performance focussed on arts, creativity, and climate justice.  The event features speakers from Julie’s Bicycle, Stockholm Resilience Centre, Moderna Museet, Live Green Festivals, Fridays For Future and the Arts of Councils of Sweden, Denmark and Norway.

Artists Kristin Amparo, Anders Paulsson and Marte Wulff (Norway) will perform at the event.

As the climate emergency unfolds, strengthening our support for communities has never been more urgent. Convened as the COP27 international climate negotiations approach, this event will explore how the arts and culture sector can be at the heart of the climate conversation and action.

 

Program November 2

14.00 Welcome and introduction

Music: Kristin Amparo

14.10 Climate justice and the role of the arts
Speakers: Julie’s Bicycle, Lucsus Lund University, Sámi Council, Fridays for Future, Stockholm Resilience Centre.

15.00 Coffee break

15.30 The creative sector in flux
Speakers: Louise Lindén, Live Green Festivals; Jacob Teglgaard Baeredyktig Scenekunst NU, Denmark; Niklas Jonsson; Sustainable Punk, Sweden; Ylva Hellström Moderna Museet.

Music: Anders Paulsson

16.15 – 17.00 Policy dialogue and action agenda
Speakers: policy dialogue with policy actors from Sweden, Norway and Denmark.

Music: Marte Wulff

Registration to event

The Creative Climate Leadership programme
Between 2021 and 2022 two leadership programmes took place with pioneering arts and cultural practitioners at the forefront of climate action. Centred around climate justice, 50 of Scandinavia´s creative change-makers came together to explore leadership, justice and sustainable practice in the context of a rapidly diminishing opportunity to keep temperatures below 1.5 degrees of warming. At the event in Sigtuna, Creative Climate Leadership will further explore what needs to change so culture can help meet Scandinavian regions commitment to a safe, just world as set out in the IPCC 6th assessment report. The event is hosted with support from Svenska Postkodstiftelsen, Julie’s Bicycle, Lucsus at Lunds University, Nordisk Kulturfond and Sigtunastiftelsen.
Creative Climate Leadership

Julie’s Bicycle
Julie’s Bicycle is a pioneering not-for-profit organisation mobilising the arts and culture to take action on the climate and ecological crisis. Founded by the music industry in 2007 and now working across the arts and culture JB has partnered with over 2000 organisations in the UK and internationally. Combining cultural and environmental expertise, Julie’s Bicycle focuses on high-impact programmes and policy change to meet the climate crisis head-on. We exist at the heart of a thriving informal network of people who share our vision, supporting others on their journey, and helping to catalyse new projects at the intersection of culture and climate. www.juliesbicycle.com

The Sigtuna Foundation
The Sigtuna Foundation is a private cultural foundation with a principle aim is to inspire human thought and reflection. Today the Sigtuna Foundation operate as a center for education and research, and also for various kinds of cultural programs and retreats. The Sigtuna Foundation is also a reputable hotel and conference center open to anyone who wish to combine modern and atmospheric facilities in peaceful and scenic surroundings. www.sigtunastiftelsen.se

Press Contact
Sofia af Geijerstam, The Sigtuna Foundation

sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 073 593 55 68

 

 

 

Sigtunastiftelsen söker ny direktor

Sigtunastiftelsen är en hundraårig privat stiftelse med kristen humanistisk värdegrund. Stiftelsen har idag en omfattande kultur, bildnings- och forskningsverksamhet med fokus på reflektion kring samtidens utmaningar. Sigtunastiftelsen driver också en framstående hotell- och konferensanläggning. Då nuvarande direktor går i pension vid årsskiftet söker vi hans efterträdare. Tjänsten omfattar heltid med tillträde 1 januari 2023.

Ansvarsområde:
Som direktor är du ytterst ansvarig för hela Sigtunastiftelsens verksamhet som du leder i nära samverkan med Stiftelsens ledningsgrupp. Ditt uppdrag är att tillsammans med styrelse och medarbetare fortsätta att utveckla Sigtunastiftelsen utifrån dess uppdrag och värderingar samt omsätta detta i konkreta projekt och verksamheter. Du har också ett övergripande ansvar att förse organisationen med rätt resurser, både när det gäller medarbetare och ekonomi.

Du är drivande i arbetet att bygga en väl fungerande organisationskultur och har förmågan att förmedla och inspirera för en gemensam vision och affärsstrategi som utgår från Stiftelsens värdegrund. Sigtunastiftelsen har ett unikt hundraårigt arv att förvalta där dess uppdrag tolkas, formuleras och konkretiseras i varje ny tid. Det innebär att du som direktor har en viktig representativ och nätverkande roll, men också att du tar en aktiv del i programverksamheten och ständigt söker nya och utökade samarbeten med för Sigtunastiftelsen intressanta parter.

Din bakgrund:
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av ledarskap och en utpräglad humanistisk ådra. Du har ett starkt intresse för kultur och vetenskap men också en gedigen kunskap om ekonomiska samband och en god förmåga att utläsa och analysera siffror. Som ledare är du lyssnande, trygg i dig själv med stor tillit till dina medarbetare. Du samverkar gärna med andra, har lätt för att ta beslut och en stark förmåga att inspirera till ett positivt arbetsklimat. Sigtunastiftelsen har en omfattande forskningsverksamhet med flera samarbeten med universitet och högskolor, både i Sverige och utomlands. Därför ser vi gärna att du har en forskarbakgrund, men det är inget krav. Internationell erfarenhet är också meriterande. Sigtunastiftelsen har en kristen humanistisk värdegrund och vi förväntar oss därför att du bekänner dig till den kristna tron.

Form: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: 1 januari 2023

I denna rekrytering samarbetar vi med K2Search. För frågor om tjänsten kontakta: Rekryteringskonsult Catharina Kramer via catharina.kramer@k2search.se
eller Searchspecialist Stina Torell på stina.torell@k2search.se

Då vi jobbar med löpande urval så ser vi fram emot din ansökan så snart som möjligt.
Din ansökan kommer självklart behandlas konfidentiellt.

Länk för ansökan via K2Search 

Sigtunastiftelsen på bioduken

Idag släppte SF Studios trailern till sin kommande film Bränn alla mina brev i regi av Björn Runge. Filmen har världspremiär på svenska biografer den 23 september och i huvudrollerna ser vi de internationella stjärnorna Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Delar av filmen spelades in på Sigtunastiftelsen, där också delar av berättelsen utspelar sig.

– För mig är varje film en lång resa. Det är viktigt att hålla elden vid liv. Tillsammans med de fantastiska skådespelarna och skaparna har filmen nu äntligen gjorts. Nu börjar ännu en spännande resa, mötet med publiken, säger Björn Runge, regissör.

De internationellt hyllade skådespelarna Asta Kamma August (The Pact, Sex, Follow The Money) Bill Skarsgård (It: Chapters 1 & 2, Deadpool) och Gustav Lindh (Rider of Justice, Love Me, Queen of Hearts) gestaltar huvudpersonerna Karin, Sven och Olof under 1930-talet. Marika Lindström och Sten Ljunggren spelar Karin och Sven på 1980-talet. Sverrir Gudnason (Borg vs. McEnroe, Gentlemen, A Serious Game) spelar Alex Schulman och Sonja Richter (Loving Adults, Open Hearts, The Bridge, Unit One) spelar Amanda Schulman.

Bränn alla mina brev kastar strålkastarljuset på Karin och Sven Stolpe, Schulmans morföräldrar, och på den korta kärleksaffär mormor hade med Olof Lagercrantz en sommar i början av 1930-talet. En romans som Sven Stolpe straffade sin hustru för i decennier och för resten av deras äktenskap. Det är en berättelse om hård passion, stor kärlek och en långlivad, mörk ilska.

Filmmusiken är skapad av den internationellt hyllade kompositören Jacob Mühlrad. Han har uppmärksammats för sitt senaste konstmusikalbum Time och Swedish House Mafia-samarbetet The One SymphonyBurn All My Letters är Jacob Mühlrads första originalmusik till en långfilm.

”Jacob Mühlrads musik berör verkligen alla känslor filmen väcker i ett. Det är stundtals stillsamt vackert, men också hjärtskärande och dramatiskt. Precis som berättelsen. Nu när trailern har släppts kan biobesökarna äntligen se vad som väntar i höst, säger Jonathan Ridings, producent på SF Studios.

Burn All My Letters produceras av SF Studios med producenterna Annika Sucksdorff och Jonathan Ridings med stöd av Svenska Filminstitutet och i samarbete med SVT, Film i Väst och Film Stockholm. Filmen är utvecklad med stöd av Europeiska unionens program Kreativa Europa Media. Veronica Zacco är manusförfattare.

Filmen spelades in på Sigtunastiftelsen och i Västra Götaland under augusti – oktober 2021.

 

Ekumenisk konferens i Sigtuna samlar kyrkor från världens alla hörn

27 – 30 juni samlas ett hundratal representanter för kyrkor från världens alla hörn i Sigtuna för att delta i konferensen ”Receptive Ecumenism”. Det är första gången som Sverige står värd för denna internationella konferens och arrangörerna Sveriges kristna råd, Enskilda Högskolan Stockholm och Sigtunastiftelsen ser fram emot att återigen kunna samlas för ekumeniska samtal.

– Den ekumeniska dialogen har alltid haft en given plats på Sigtunastiftelsen. Den mer på reception inriktade dialogen mellan representanter för olika trostraditioner är också helt i samklang med hur vi på Sigtunastiftelsen ser på dialog i allmänhet och ekumenisk dialog i synnerhet. Detta inte minst beroende på arvet från två gestalter i Stiftelsens tidiga historia; Manfred Björkquist och Nathan Söderblom. Vi är därför väldigt glada över att Sigtunastiftelsen blir platsen när denna internationella forskningskonferens kring Receptiv ekumenik arrangeras här i Sverige, säger Alf Linderman, direktor för Sigtunastiftelsen.

– Efter att ha skjutit på konferensen två gånger på grund av pandemin kan vi nu med glädje hälsa hundratalet deltagare från hela världen till konferensen i Sigtuna. Allt sedan vi lärde känna och så småningom började tillämpa den receptiva ekumeniken i arbetsgruppen för missionsteologi 2014 har den fördjupat det ekumeniska samtalet inom Sveriges kristna råd. Vi har lärt av varandra, delat både glädje och frustration i våra egna traditioner och respekten för våra olika perspektiv har fördjupats. Det är med ödmjukhet och förväntningar, men framför allt med stor glädje vi nu välkomnar deltagare från olika delar av världen, som representerar alla de stora kyrkotraditionerna, säger Olle Kristenson tidigare direktor för ekumenisk teologi vid Sveriges kristna råd.”

– Receptiv ekumenik är en teologisk strömning som ger ny energi åt den ekumeniska rörelsen idag. Med fokus på det självkritiska lärandet uppmuntrar den receptiva ekumeniken till att se andras traditioner som en källa till förnyelse, vidgad förståelse och problemlösning inom den egna kyrkotraditionen. Under konferensen i Sigtuna kommer deltagarna bygga vidare på det snart 20-åriga arbetet med att utveckla den receptiva ekumeniken. Det innehållsrika programmet lägger grunden för kreativa och fördjupande samtal kring denna nya teologiska strömning inom den internationella ekumeniken, säger Sara Gehlin lektor vid Enskilda Högskolan Stockholm.

 

Receptiv ekumenik är en ny form för samtal i den ekumeniska rörelsen som vuxit fram vid Centre for Catholic Studies vid Durham University i Storbritannien. Den receptiva ekumeniken syftar till att reflektera över och lära sig av andra kyrkotraditioner än sin egen för att på så sätt fördjupa förståelsen av sin egen tradition. De första akademiska konferenserna kring receptiv ekumenik hölls i England 2006 och 2009. Sedan gick stafettpinnen vidare till USA 2014 och Australien 2017. Tanken var att Sverige skulle stå värd för konferensen redan 2019, men då pandemin hindrade all form av resande fick konferensen flyttas fram. Årets konferens har över hundra deltagare som representerar kyrkor från världens alla hörn: Sydkorea, Nigeria, Indien, Pakistan, USA, Australien, Nya Zeeland, England, Frankrike, Bosnien Hercegovina, Slovakien, Finland, Danmark, Norge med flera. Från Sverige medverkar bland annat Kardinal Anders Arborelius och Biskop Karin Johannesson. Bland internationella medverkande kan namn som Cheryl B Johns nämnas, författare och pastor som engagerat sig starkt i klimatfrågan och kvinnors rättigheter. Andra inbjudna talare är exempelvis Antonia Pizzey doktor vid Australien Catholic University och Paul D Murray professor från Durham University i (UK) som båda lyft frågan om den receptiva ekumenikens betydelse i vår tid.

 

Öppet för media 27 juni 14.00 – 17.00 Mariakyrkan och Sigtunastiftelsen

Media är välkomna att vara med under konferensens första dag mellan 14.00 och 17.00. Konferensen inleds med gudstjänst i Mariakyrkan med medverkan av kardinal Anders Arborelius och biskop Karin Johannesson. Därefter följer en öppningsföreläsning på Sigtunastiftelsen med Sofia Camnerin, generalsekreterare för Sveriges kristna råd.

Program för konferensen

För ackreditering vänligen kontakta Sofia af Geijerstam
sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 0735 93 55 68

 

Presskontakter:

Sofia af Geijerstam, kommunikationschef Sigtunastiftelsen
sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se  0735 93 55 68

Wilhelm Blixt, press och kommunikationsansvarig Sveriges kristna råd
wilhelm.blixt@skr.se  08 453 68 02

Exklusiv pop-up vigsel 14 maj

Efter förra årets succé arrangeras återigen en exklusiv pop-up vigsel på Sigtunastiftelsen av Atelier M&K! Pop-up vigslar är för de par som inte vill gifta sig på ett stadshus eller i ett rådhus utan istället önskar säga JA! till varandra på en vacker plats tillsammans med sina närmsta och slippa onödig stress eller oro kring logistik och planering Det här vill ni inte missa!

Vigslarna sker en och en löpande under dagen och det finns två alternativ att välja mellan: Magnifique och Petite.

I en pop-up vigsel ingår:

  • 45 min (Petite) eller 75 min (Magnifique)
  • En vackert dekorerad vigselplats
  • En borgerlig vigselförrättare och två vittnen
  • En personligt skapad brudbukett och corsage
  • En bröllopsfotograf som är med paret från first look till ceremonin till familjefotografering och porträttfotografering (25 högupplösta bilder i Petite och 40 högupplösta bilder i Magnifique)
  • En bröllopskoordinator
  • Alkoholfri dryck samt lättare mingel för sällskapet
  • Fantastiska erbjudanden från samarbetspartners (hår och makeupartist, transport, bröllopstårta, musiker)

Utöver allt detta erbjuder vi på Sigtunastiftelsen måltider och övernattning:

Dubbelrum: 3290 kr för 2 personer
Dubbelrum med sjöutsikt: 3590 kr för 2 personer
Dubbelrum Linné: 3690 kr för 2 personer

I kostnaden ingår:
1/2 flaska bubbel på rummet vid ankomst
Jordgubbar och choklad på rummet vid ankomst
3-rätters bröllopsmiddag inkl. vinpaket 3 glas
Lyxig helgfrukost med bubbel och bakverk

”Dröm att få gifta sig i en vacker miljö, bara jag & min livskamrat. Så vackert & bra arrangerat av alla inblandade. Fick snabb återkoppling kontinuerligt & blev väl omhändertagna på vår stora dag. Stort Tack! Ett perfekt alternativ, kan verkligen rekommendera konceptet!” – Klara, brud pop-up vigsel Sigtunastiftelsen 2021

De exklusiva pop-up vigslarna är ett koncept skapat av Karolina och Madeleine, grundarna bakom Atelier M&K. Deras tidigare anordnade pop-up vigslar har varit väldigt omtyckta och populära.
Vill ni få mer detaljerad information om pop-up vigslarna som är planerade hos oss på Sigtunastiftelsen mejla info@byateliermk.com

 

Ni kan även läsa mer om pop-up vigslar på deras hemsida www.byateliermk.com

 

Existentiell Filmfestival tillbaka efter två års uppehåll

Pandemin satte käppar i hjulen för många kulturevenemang, så även för Existentiell Filmfestival Dalarna. Efter två års uppehåll är festivalen nu tillbaka i Falun med ett tema som går rätt in i vår tid – ”Alltid ensam, aldrig ensam”.

– Under de senaste åren har vi tvingats genomleva omfattande och plötsliga förändringar med uppmaningar från samhället om att både hålla ihop och stanna på avstånd. Detta har väckt många existentiella frågor hos människor som jag tror att det finns ett stort behov av att få reflektera kring tillsammans, säger projektledare Stefan Björnlund.

Den 7 – 8 april är det återigen dags för Existentiell Filmfestival Dalarna, en festival som sedan starten 2003 bjudit in till två dagar av film och samtal med utgångspunkt i ett samhällsaktuellt tema. En stark tradition för festivalen är att också bjuda in gäster som medverkar i samtalen kring varje film.

Utifrån temat Alltid ensam, aldrig ensam har festivalen valt ut ett antal aktuella filmer. I Quo Vadis, Aida? skildras tolken Aidas kamp att rädda familjen från krigets fasor i Srebrenica. Flyktingars utsatthet och ensamhet är också en tematik som går igen i filmen The man who sold his skin, där Sam flyr från Syrien till det han tror är frihetens Europa. Övriga filmer som visas under festivalen är Mother! The father, Corpus Christi, De osynliga och den mångfaldigt Oscarsbelönade Nomadland. Festivalen visar även den Guldbaggebelönade filmen Spring Uje spring med ett inledande samtal med filmens regissör Henrik Schyffert.

Årets festivalreflektörer är Christina Jeurling Birro, producent och kulturjournalist och Mikael Kurkiala, kulturantropolog och författare. Övriga gäster som medverkar i samtalen kring filmerna är Zanyar Adami, regissör och författare; Haris Agic, antropolog, Olle Carlsson, präst och författare; Petra Carlsson, professor i systemastisk teologi, Jonas Mosskin, psykolog, Lena Dahlberg, docent i socialt arbete; Lena Runge, filmklippare; Tom Grejs, filmproducent; Mia Nilson, generalsekreterare, Hela Människan; Karin Olsson, kulturchef på Expressen.

Festivalens hemsida: www.existentiellfilmfestival.se