Forskare aktivister och konstnärer samlas under internationell klimatkonferens på Sigtunastiftelsen

Den 12 – 14 augusti samlas forskare, aktivister och konstnärer i Sigtuna för samtal kring en av vår tids stora utmaningar – klimatförändringen. Konferensen Climate Existence arrangeras av Sigtunastiftelsen och Centre for Environment and Development Studies i samverkan, och det är nu femte gången i ordningen som konferensen genomförs.

– Mycket har hänt sedan den första konferensen 2008, läget har förvärrats på många plan. Men samtidigt finns det ett stort intresse för klimatfrågan och de existentiella aspekter som den belyser. Att kunna mötas just nu för att prata om dessa frågor på Sigtunastiftelsen känns fantastiskt, säger Malin Östman kurssamordnare på CEMUS.

– Klimatfrågornas alarmerande aktualitet har under senare tid blivit tydlig för många. Likaså att det handlar om utmaningar på existentiell nivå. Vi behöver en bred och öppen dialog för att utforska möjligheter till positiv förändring. Därför behövs också Climate Existence 2021, säger Alf Linderman, direktor på Sigtunastiftelsen.

Konferensen har i första hand fokus på klimatfrågans existentiella dimension, där tanken är att både deltagare och medverkande ska kunna mötas i samtal över gränserna. Media är varmt välkomna att vara med under konferensens första del torsdag 12 augusti 10.00 – 12.00 som inleds med musik av artisten Kieli. Därefter följer av en föreläsning med den holländske forskaren och filmskaparen Jan van Boeckel och ett samtal mellan konstnären Åsa Elmstam och filmskaparen Mattias Olsson.

Program för Climate Existence

Medverkande

För pressackreditering vänligen kontakta:
Sofia af Geijerstam, kommunikationschef Sigtunastiftelsen

sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 073 593 55 68

 

 

Programmet klart för Existentiell litteraturfestival 28 augusti

Idag 14 juni presenteras programmet för Existentiell litteraturfestival, en festival som arrangeras av Uppsala domkyrka och Sigtunastiftelsen i samverkan med Stadsbiblioteket i Uppsala. Årets festival präglas av vår tids stora livsfrågor och medverkar gör bland andra Lydia Sandgren, John Ajvide Lindqvist, Tomas Bannerhed och ärkebiskop Antje Jackelén.

– Pandemin gjorde att festivalen fick ställas in 2020, men allt pekar nu på att vi ska kunna genomföra den på ett ansvarsfullt sätt med publik i slutet av augusti. Det känns oerhört roligt och nästan lite högtidligt att återigen få mötas till viktiga samtal om litteratur och samtidens stora frågor – inte bara bakom en skärm utan tillsamman i samma rum, säger Dan-Erik Sahlberg, programchef på Sigtunastiftelsen och en av festivalens projektledare.

– Vi hoppas att detta ska bli en litteraturfestival med kvalitet, djup och relevans – både för publiken och de medverkande. Tillsammans med aktuella författare i tio olika samtal vill vi lyfta de eviga frågorna – de om döden, livet och meningen med alltihopa. Vi tror att intresset för detta är lika stort som förra gången vi arrangerade Existentiell litteraturfestival, säger Kristin Windolf, domkyrkokomminister och projektledare för festivalen.

Existentiell litteraturfestival arrangeras av Uppsala domkyrka och Sigtunastiftelsen i samverkan med Stadsbiblioteket i Uppsala. Den första festivalen hölls i augusti 2019.
Biljetter släpps den 7 juli givet att restriktionerna för publika evenemang så tillåter.

Se festivalens hemsida för mer information

Programmet i korthet lördag 28 augusti
Vad är en värld utan vänlighet Samtal med John Ajvide Lindqvist och Kristin Windolf.
Uppsala domkyrka 10.15 -11.00

Slå rot i förvandlingen Alva Dahl i samtal med Caroline Krook
Guldrummet/Katedralkaféet 10.15 – 11.00
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

Demokratins skymning 
Elisabeth Åsbrink och Ola Larsmo i samtal med Alf Linderman
Uppsala domkyrka 11.30 – 12.15

Ararat – om att stranda och hämnas för den man är Jonas Brun och Camilla von Below i samtal med Kerstin Dillmar. Guldrummet/Katedralkaféet 11.30 – 12.15
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

”Att se på skapelsen är som att se Gud på ryggen” – naturen som existentiell resurs David Thurfjell och Tomas Bannerhed i samtal med Dan-Erik Sahlberg
Mallasalen/Stadsbiblioteket 11.30 – 12.15
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

Gud, makt, språk och motstånd Ärkebiskop Antje Jackelén möter Anita Goldman
Uppsala domkyrka 13.30 – 14.15

Jord och gudar Maria Küchen i samtal med Dan-Erik Sahlberg
Guldrummet/Katedralkaféet 13.30 – 14.15
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

Skrivandet som försonande kraft Elisabeth Åsbrink i samtal med Kristin Windolf
Mallasalen/Stadsbiblioteket 13.30 – 14.15
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

Författarmöte Lydia Sandgren och Agneta Pleijel Samtalsledare Lotta Lundberg
Uppsala domkyrka 15.00 – 16.00

Dikt och ande – andlighetens återkomst i den unga litteraturen? Josefin de Gregorio, Wera von Essen och Alva Dahl i samtal med Patrik Hagman
Mallasalen/Stadsbiblioteket 15.00 – 16.00
( Lokalen kan komma att ändras om vi utifrån gällande restriktioner behöver en större lokal.)

På spaning efter själen Livepodd med Kerstin Dillmar, Mikael KurkialaKarin Hedwall, Harry Moilanen och Camilla von Below.
Uppsala domkyrka 16.30

Per Svensson, Lotta Lundberg och Ola Larsmo. Vad ska vi ha fiktionen till. Existentiell litteraturfestival, Uppsala

 

Vi söker ny medarbetare till vår reception

Vill du jobba i en unik miljö? Nu söker vi  ny medarbetare till reception & konferensservice. På Sigtunastiftelsen ryms hotell och konferens, kulturverksamhet och forskning under ett och samma tak, vi är en unik plats som bedrivit verksamhet sedan 1917. Med 62 hotellrum, 20 konferensrum, vår restaurang med drygt 140 sittplatser och en festvåning med plats för upp till 160 middagsgäster är inte en dag lik en annan. Hit kommer konferensgäster, privatgäster, bröllopsgäster, retreatgäster, affärsgäster, författare och forskare.

Vi söker dig som…

Självklart sätter gästen i fokus. Du är van att ta egna initiativ och är lösningsfokuserad. Du är social, flexibel, gillar försäljning och är bra på att hantera omväxlande tempo. Du har god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Du jobbar i vår reception med att ta hand om våra privata, affärs- och konferensgäster; in och utcheckning, information och service. Du deltar aktivt i planering, konferensvärdskap och kommunicerar gästernas behov internt till dina kollegor så att alla olika verksamheter kan bidra till en bra vistelse hos oss.

Du har…

Tidigare erfarenhet av likvärdigt arbete eller relevant utbildning och goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Du har vana av olika IT-system och har goda kunskaper i Officepaketet. Erfarenhet av HotSoft eller likvärdigt hotellbokningssystem är meriterande. Du är van att hantera olika typer av konferensteknik och känner dig bekväm med att presentera information inför en grupp.

Vi erbjuder…

Ett omväxlande jobb med en intressant mix av gäster. En spännande arbetsplats med unika lokaler och många olika pågående aktiviteter. Trevliga kollegor som har kul ihop. Vi erbjuder även relevanta internutbildningar samt friskvårdsbidrag.

Tjänsten är en 100% tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Vi kommer att hålla intervjuer löpande. Arbetstiderna varierar, dag som kväll samt även helger, lön enligt HRFs kollektivavtal. Tillträde enligt överenskommelse. För mer information kontakta Agnes Arnborg, Hotell- och konferenschef via mejl agnes.arnborg@sigtunastiftelsen.se.

Märk din ansökan med Reception & konferens och skicka till ansokan@sigtunastiftelsen.se
senast 15 juli.

Existentiell litteraturfestival i Uppsala inleder hösten 2021

Existentiell litteraturfestival arrangeras av Uppsala domkyrka och Sigtunastiftelsen i samverkan med Stadsbiblioteket i Uppsala. Den första festivalen hölls i augusti 2019 och nu ser arrangörerna fram mot att inleda hösten 2021 med en inspirerande och tankeväckande mötesplats, där vi möter ett flertal aktuella författare i samtal och seminarier om samtida, existentiella och angelägna livsfrågor.

Årets festival hålls lördagen den 28 augusti och gästas av bland andra John Ajvide Lindqvist, Lydia Sandgren, Ola Larsmo, Elisabeth Åsbrink, Maria Küchen och David Thurfjell. Orkar vi med demokratin? Vad är en värld utan vänlighet? Naturen som existentiell resurs och Skrivande som försonande kraft är bara några av festivalens frågeställningar och rubriker. Bredden bland de deltagande författarna är stor, såväl stilistiskt som tematiskt.

Dan-Erik Sahlberg, programchef på Sigtunastiftelsen, och Kristin Windolf, kulturansvarig präst i Uppsala domkyrka, är båda mycket glada över att kunna genomföra festivalen på nytt, inte minst efter ett år som slagit hårt mot kulturutövandet i hela landet. Det finns en stark frihetskänsla i att åter igen öppna upp för fysiska träffpunkter kring litteratur och livsfrågor, konstaterar Dan-Erik Sahlberg:

– Med bredden – i både samtalsämnen och författare – visar vi att existentiella frågor inte bara handlar om religion och tro, utan har bäring på vad det innebär att vara människa. För egen del ser jag särskilt fram mot samtalet med David Thurfjell och Tomas Bannerhed om ”Naturen som en existentiell resurs”. Det är något som jag tror att många har upptäckt eller återupptäckt inte minst under pandemin.

– Efter de senaste årens globala kriser tror jag att vi är många som i hög grad ställer oss frågor om vad som är ett autentiskt liv och om vilket samhälle vi lever i. Att då få bjuda in till samtal om litteraturen som tolkande, gestaltande och kritisk röst i vår samtid känns oerhört viktigt, konstaterar Kristin Windolf, som kommer att möta Elisabeth Åsbrink i ett samtal om att gestalta sitt eget liv i hennes bok Övergivenheten.

Kristin Windolf kommer också att ha ett samtal med John Ajvide Lindqvist om hans senaste bok Vänligheten.

Samtalen äger rum i Uppsala domkyrka och på Stadsbiblioteket i Uppsala. Hela programmet till festivalen presenteras på www.existentielllitteraturfestival.se den 14 juni. Biljetter släpps den 1 juli givet att restriktionerna för publika evenemang så tillåter.

För mer information vänligen kontakta:

Sofia af Geijerstam, kommunikationschef Sigtunastiftelsen
sofia.af.geijerstam@sigtunastiftelsen.se 073 593 55 68

Per Svensson, Lotta Lundberg och Ola Larsmo. Vad ska vi ha fiktionen till. Existentiell litteraturfestival, Uppsala 2019. Foto: Hans Tukler

Om ni bara vill säga Ja!

Lördag den 15 maj arrangerar Sigtunastiftelsen för första gången i sin hundraåriga historia drop-in vigsel. Och har ni tidigare tänkt på drop-vigsel som ett “jippo” där vigselparen köar på löpande band får ni tänka om. Det här är något helt annat.

– Efter ett annorlunda år med alltför många inställda bröllop känns det underbart att erbjuda ett för oss helt nytt koncept. Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med bröllopsbranschens proffs skapa små, men magiska bröllop på vårt vackra Sigtunastiftelsen, säger Sigtunastiftelsens hotell- och konferenschef Agnes Arnborg.

Sigtunastiftelsens vackra miljö ger flera möjligheter att hitta plats en som förhöjer känslan av romantik, allt från det vackra Olaus Petri-kapellet till Friluftskyrkan eller Rosengården och under denna dag samarbetar några av de främsta inom bröllopsbranschen för att dagen ska bli precis så stämningsfull och vacker som vigselparen förväntar sig. Tre professionella bröllopsfotografer, Maria Wideman, Birgit Walsh och Emma Eriksson finns på plats för att fånga de ögonblick som man vill få förevigade för framtiden och floristen Madeleine från BloomspourMoi har skapat en personlig bukett och corsage till varje vigselpar. Efter vigseln, som kan vara kyrklig eller borgerlig, får paret fira sitt giftermål med ett glas bubbel på tu man hand. Självklart finns även möjligheten att fira sin första dag som nygifta med bröllopsmiddag och övernattning. Varmt välkomna till en dag i kärlekens tecken här på Sigtunastiftelsen!

Vill ni få mer detaljerad information om pop-up vigslarna som är planerade hos oss på Sigtunastiftelsen mejla info@byateliermk.com

 

Foto: Maria Wideman

Sibiriens ängel Elsa var en av Sigtunastiftelsens första författare

I år är det hundra år sedan Elsa Brändström, även kallad Sibiriens ängel, kom till Sigtunastiftelsen för att skriva sin bok Bland krigsfångar i Ryssland och Sibirien 1914–1920, en skildring av hennes upplevelser av Sibiriens fångläger under första världskriget. Idag på Internationella kvinnodagen är det intressant att konstatera att hon faktiskt var en av de första i en lång rad av författare som valde att komma till Sigtunastiftelsen för att hitta tid och ro för sitt skrivande.

Elsa Brändström-Ulich, (1888–1948) föddes i St. Petersburg, där hennes far var militärattaché vid svenska ambassaden. Familjen flyttade kort därefter tillbaka till Sverige. Elsa fick sin skolgång i Linköping och studerade sedan till lärarinna i Stockholm. När familjen senare flyttade tillbaka till Sankt Petersburg, där fadern fått tjänst som svenskt sändebud, flyttade Elsa med.

Efter att första världskriget brutit ut genomgick Elsa en kort utbildning till krigssjuksköterska. Därefter arbetade hon först på ett krigssjukhus i hemstaden och sedan på de tåg som transporterade krigsskadade fångar mellan Ryssland och Tyskland. Hon kom senare att arbeta för Röda korset, med tjänstgöring vid fånglägren i Sibirien. Med risk för sitt eget liv och sin hälsa lade hon ned ett stort engagemang för de krigsskadade fångar som hon mötte. Hon ingav fångarna hopp och när allt hopp var ute ingav hon dem ändå lugn genom löfte att ta hand om deras barn om de inte själva skulle återvända. De gav henne tillnamnet Sibiriens ängel.

I år är det 100 år sedan Elsa Brändström kom till Sigtunastiftelsen för att samla sina upplevelser från kriget i en bok. Hon återvände senare till Stiftelsen som föreläsare. Ett dedicerat exemplar av boken, Bland krigsfångar i Ryssland och Sibirien 1914–1920, finns bevarat i Sigtunastiftelsen bibliotek. Elsas bok utmärker sig från andra samtida, och mer subjektiva, krigsskildringar genom att Elsa gav röst åt de utsatta människor hon hade mött under sin tid som krigssjuksköterska.

”Man såg många små bara fötter trampa den kalla snön, många små blåfrusna darrande varelser på varje station, där tåget stannade, ropa efter mor. Var hon fanns, visste ingen, men vad hon kände visste alla de mödrar, som själva sökte sina barn och blott kunde stilla sin oro genom att trycka de främmande ensamma barnen, som gräto omkring dem, till sitt bröst.”  (Brändström 1921, s. 88)

Intäkterna från boken och från en föreläsningsserie som Elsa höll i USA gav henne medel till att dels starta ett vilohem för tidigare krigsfångar, dels ett barnhem för barnen till de krigsfångar som aldrig kom tillbaka från lägret i Sibirien – precis som hon tidigare hade lovat deras fäder. Elsa fortsatte sitt humanitära arbete i USA, dit hon på 30-talet flyttade med sin familj. I kölvattnet efter andra världskrigets hjälpte hon flyktingar från Tyskland och Skandinavien att få amerikanska uppehållstillstånd.

För sina arbetsinsatser under första världskriget tilldelades Elsa Brändström flera utmärkelser, bl.a. Serafimermedaljen, Svenska Röda Korsets guldmedalj, Florence Nightingale-medaljen, samt Illis Quorum. Hon kom även att utses till hedersdoktor vid ett flertal lärosäten i Europa, däribland Uppsala universitet. Upprepade gånger ska Elsa också ha var påtänkt för Nobels fredspris. Det hann dock aldrig bli aktuellt. Den 4 mars 1948 avled Elsa Brändström av bröstcancer, strax innan sin 60-årsdag. Hennes grav återfinns på Norra begravningsplatsen i Solna.

Elsa Brändström och Manfred Björkquist i Rosengården 1921. Då hon arbetade på sin bok ”Bland fångar och fria”.

Digitala källor (samtliga hämtade 2021-03-07):

https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=17118

https://www.skbl.se/sv/artikel/ElsaBrandstrom

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Br%C3%A4ndstr%C3%B6m

Tryckt källa:

Brändström, Elsa. Bland krigsfångar i Ryssland och Sibirien 1914–1920 Stockholm: P.A. Norstedt & Söner, 1921, s. 88

Sigtunastiftelsens författarstipendiater 2021

Sigtunastiftelsen har delat ut författarstipendier sedan 1937. I år har vi glädjen att välkomna Jennie Dielemans, Henrika Ringbom, Donia Saleh och Wera von Essen. Stipendiet innebär fyra veckors fri vistelse på Sigtunastiftelsen.

 

Jennie Dielemans

Jennie Dielemans (1972-) är författare, manusförfattare, moderator och journalist och har sedan länge även arbetat med folkbildning och samhällelig mobilisering. Hon skriver om sig själv: “Å ena sidan har jag jobbat med väldigt olika saker: skrivit romaner och faktaböcker, utbildat mig till manusförfattare, varit reporter och krönikör, arbetat som researcher och programledare på teve, drivit skrivarverkstäder, jobbat som projektledare i ideell sektor, startat medborgardrivna mötesplatser i olika förorter… Men egentligen håller jag alltid på med samma frågor.”

Jennie Dielemans har skrivit fem böcker, såväl fakta och reportage som skönlitteratur. Hennes debutbok Motstånd (2001), som hon skrev tillsammans med Fredrik Quistbergh, är en reportagebok som tar upp strategier för att göra motstånd och förändra samhället. Boken består av en samling porträtt av unga människor i Sverige idag som delar en stark tro på att man kan förändra samhället, Här berättar antirasister, militanta feminister, djurrättsaktivister och tjejen som startade Sveriges första ungdomsparti för första gången sina egna historier.

Romanen Tackar som frågar (2006) rosades av kritiken och röstades fram till Årets Stockholm läser-bok 2008. Boken skildrar fem familjer från en förort utanför Stockholm, som försöker få livet att gå ihop, men Jennie Dielemans själv vill inte kalla boken för en roman, utan beskriver hon den som ”små historier” och karakteriserar verket som ”lite roligt. Och sorgligt.”: ”Dielemans vet vad hon talar om, hon känner sina gestalter och deras miljöer och hanterar dem med en okomplicerad och djupt sympatisk respekt … Tackar som frågar är en Fisksätraversion av Altman-klassikern Short Cuts.” (Skånska Dagbladet.)

Välkommen till paradiset (2008) är en kritisk reportagebok om den globala turistindustrin som fick ett positivt mottagande och skapade livlig debatt: ”Våra drömmars resmål är en orörd plats, långt borta från vardagens stress. I Välkommen till Paradiset följer Jennie Dielemans de moderna turistströmmarna – från massturismens födelse på Gran Canaria till dagens chartersuccé Thailand. Tillsammans med fotografen Shahab Salehi har hon träffat miljöadvokater i Mexiko, turistarbetare i Dominikanska Republikens slumområden och de burmesiska flyktingar som bygger hotellen i Thailand. De slår följe med backpackers som letar efter ett krig i Vietnam, hänger med Phukets sexturister och hamnar på ett mänskligt zoo.” (Förlagets bokpresentation).

Jennie Dielemans var initiativtagare till och projektledare för Nya Mötesplatser 2014 – 2018, en satsning av Folkets Hus och Parker, där man stöttar uppstarten av medborgardrivna mötesplatser i socioekonomiska utsatta områden runtom i Sverige och skrev 2017 handboken Nyckeln – en handbok i att starta och driva mötesplatser för organisationen Folkets Hus och Parker. Boken försöker besvara de frågor som dyker upp när människor går samman för att starta en medborgardriven mötesplats i sin ort, eller driver en redan befintlig.

Hennes senaste bok Det sista solot (2020), är en roman om hur vi lever våra liv – och hur vi dör – vad är en värdig död? ”En försommarkväll i slutet av 1960-talet kliver den holländske jazztrummisen Sjon Kastelein ur en turnébuss mitt i Stockholm. Han blir förtjust. I staden, den möjliga framtiden, och i Eva, som han träffar samma kväll. Kärleken är stor och tillsammans vill de skapa ett liv, där det är ljuvligt lätt att andas. Sjon friar och Eva blir gravid. Problemet är att Sjon redan har en fru. Och ett barn som just har fötts. Barnen ska bli fler, äktenskapen likaså. Vi följer i spåren av Sjon genom ett Sverige i förändring. Bergsjön, Husby och Hornstull. Jazz och hiphop. Kärlek och svek.” (Förlagets bokpresentation). Romanen är ett eget projekt, men är även ett samarbete med musikern Ane Brun, som i ljudboksversionen bidragit med ett par nya låtar.

”Det sista solot erbjuder det där som litteraturen ibland gör, att få vistas i en annan, främmande värld för en stund. … allra mest imponerad blir jag av den berättartekniska utvecklingen i Det sista solot, av hur den går från det högljudda pladdret till att successivt bli lågmält problematiserande – som om Jennie Dielemans bit för bit demonterade ett altare.” (Svenska Dagbladet)

Jennie Dielemans önskar att på Sigtunastiftelsen få möjlighet att skriva på ett filmmanus för en familjefilm av regissören Maria Blom och sin nästa vuxenroman.

 

Henrika Ringbom

Henrika Ringbom (1962-), är uppväxt i Helsingfors och är en finlandssvensk författare, översättare och journalist. Hon tog en fil. kand. och var sedan under 80-talet verksam som journalist vid tidningen Ny Tid och redaktör för kulturtidskriften Klo 1986-87, som blev ett språkrör för en ung finlandssvensk författargeneration, innan hon 1988 debuterade med sin första diktsamling Båge.

Henrika Ringbom har i eget namn utgivit fem diktsamlingar, två romaner, en poetisk essä och en poetik samt varit redaktör för flera samlingar av finlandssvensk poesi. Hon medverkar även i flera antologier som poet och översättare, bland annat den nya, uppmärksammade antologin Berör och förstör. Dikter för unga, red. Athena Farrokhzad och Kristoffer Folkhammar (2019), och i antologin Men det var hennes kläder – nedslag i den samtida svenskspråkiga kvinnolitteraturen (2002). Hon har även medverkat i brevväxlingen: Poesi med andra ord. En brevväxling om lyrik tillsammans med Agneta Enckell och Peter Mickwitz (2003).

Det är som finlandssvensk poet samt översättare och introduktör av framförallt av finsk poesi Henrika Ringbom är uppmärksammad. Efter sin debut med Båge 1988, har hon gett ut diktsamlingarna Det jag har (1990), Det finns ingen annanstans (1994), Den vita vinthunden (2001), Öar i ett hav som strömmar (2013), vilken nominerades till Runebergspriset 2013, samt senast En röst finns bara när någon hör den (2020): ”Hon är en språkligt avancerad poet som ur ett senmodernistiskt perspektiv skapar visuella bilder av inre och yttre landskap.” (Uppslagsverket Finland.)

Hon har också gett ut två romaner: Martina Dagers längtan (1998) och Sonjas berättelse (2005), en prosadiktsamling Händelser: ur Nya Pressen 1968-1974 : prosadikter (2009), inspirerade av hennes unga läsning av kvällstidningen Nya pressen, samt en uppmärksammad poetisk essä eller reseskildring; Elden leende. Berättelse om en resa till Japan (2016), vilken nominerades till Runebergspriset 2016.

”Henrika Ringboms diktsamling Båge (1988) var en angelägen och fokuserad debut som kännetecknades av en stor omsorg om och förtjusning i själva språket. Sedan dess har hon i diktsamlingar, romaner och essäer med sinnlig intelligens utvecklat sitt författarskap mot en allt större klarhet och kraft. Stor inspiration har hon hämtat ur den japanska konsten och litteraturen. Som hennes centrala tema framstår tiden och hur den förändrar oss:

Jag lämnar en plats

mer än en tid, kommer ut

transformerad röd

en groda med ädelstenar

kring min högra handled”

(Schildts & Söderströms författarpresentation.)

Som översättare har Henrika Ringbom översatt både barn- och ungdomsböcker och framförallt finsk poesi till svenska: t.ex. barn- och ungdomsböckerna Ella och utpressaren av Timo Parvela och Granfrönas uppbrott av Erkki K. Kalela och poesi av bland andra Olli-Pekka Tennila, Henrikka Tavi, Mirkka Revola, Markku Paasonen, Saila Susiluotos. 2015 fick hon priset Årets översättning av Sveriges Författarförbund för sin översättning av Henrikka Tavis Hoppet.

Hon har prisats för sitt författarskap av Längmanska kulturfonden 1999 och flerfaldigt prisats av Svenska litteratursällskapet i Finland sedan 1991. Hon har två gånger nominerats till ett av Finlands främsta litterära priser Runebergspriset: Diktsamlingen Öar i ett hav som strömmar blev nominerad 2013 och den poetiska essän Elden leende. Berättelse om en resa till Japan 2016. 2017 fick hon Samfundet de nios Karl Vennberg-pris.

Henrika Ringbom önskar på Sigtunastiftelsen skriva på en ny essäsamling; om att skriva och översätta samt läsningar av enskilda författarskap, samt två självbiografiska texter om sina farföräldrar.

 

Donia Saleh

Donia Saleh (1996-) är uppväxt i Uppsala, men har de sista fem åren varit bosatt i Göteborg och arbetat med litteratur. Hon har gått masterprogrammet i litterär gestaltning vid Akademin Valand och läser nu statsvetenskap med inriktning på psykologi på Göteborgs Universitet.

Donia Saleh debuterade 2020 med romanen Ya Leila. Kritikerna hyllade romanen och den har precis nominerats till både Borås tidnings debutantpris 2021 och Katapultpriset, Sveriges Författarförbunds debutantpris.

Ya Leila handlar om hur kamper verkar som varor i en kapitalistisk tid, om kärleken mellan två vänner och om ofrivilligt rätade ryggrader till följd av arv, till följd av vår samtid. Leila och Amila är som ett huvud med två kroppar, de är i den djupaste symbiosen och samtidigt i den mest klaustrofobiska evigheten. De försöker vara odödliga och stänga ute parasiterna. Men hur skakas symbiosen när Leila faller för Glitterfittornas symbolpolitiska frestelser och drömmarna om vita väggar och tunna gardiner som fläktar. Hur hanterar man begäret att bli skrubbad bort från sig själv? (Förlagets bokpresentation.)

I en intervju i Göteborgsposten, menar skribenten Fanny Wijk att Donia Saleh i romanen vill syna den vita medelklassfeminismen. Men recensenter har läst den som en skildring av kulturellt utanförskap. ”– Det gör lite ont hur de läst in sina egna fördomar i mitt verk, säger Donia Saleh.” /—/ ”Vad tror du det beror på? – Att kritikerkåren är väldigt homogen och att de flesta som har recenserat boken är vit medelklass. Det handlar om viljan att kategorisera människor, om att deras egna stereotypa tolkningar kommer först: ”Här har vi en ung tjej som rasifieras, då måste boken utspela sig i orten.”

Donia Saleh lyfter i intervjun fram fler tematiska nycklar till romanen: ”– Mycket handlar om skam och skuld, att känna att man borde stå upp för sig själv, veta vem man är och tydligt säga nej samtidigt som man helt förlorar sig själv till den andra världen.” /—/ ”– Ordet “systerskap” är så himla urvattnat. Det går inte att prata om det om man inte pratar om kollektivet, vilket inte finns i deras gäng. Leila och Amila pratar inte om att de ingår i ett systerskap, men har en stark gemenskap med sina familjer exempelvis, där det på riktigt handlar om att ställa upp för varandra.” (Göteborgsposten.)

Donia Saleh önskar att på Sigtunastiftelsen få möjlighet att skriva på sin andra roman med arbetstiteln ”Röd Galla”.

 

Wera von Essen

Wera von Essen (1986-) är författare och översättare och uppväxt och boende i Stockholm och har bland annat läst litteraturvetenskap.

Som romanförfattare debuterade Wera von Essen 2018 med den mycket uppmärksammade romanen En debutants dagbok, som ansågs vara en generationsroman för åttiotalisterna och belönades med Borås Tidnings debutantpris – med motiveringen ”För en nonchalant och stilsäker berättelse som med dagbokens logik utforskar villkor och gränser för skapande.”.

”Helgen sade mig följande: att jag måste bli helt besatt. Jag måste kapa allt. Jag måste ta mitt eget drama på allra största allvar. Ingenting får vara viktigare än mitt eget drama. Efter att jag hade svimmat i Traneberg ringde Stig och frågade vad blodfullmåne betyder. Han har förstått vad jag är för något. Vi var tysta en lång stund i telefonen. Östermalmarnas ansikten tycktes grimasera i dag, elegant och avmätt. Mitt självtvivel är för starkt. Det trycker på, hårt hårt, kräver att bli övervunnet. Det fungerar inte längre, jag måste börja skriva dagbok igen. Annars kommer jag att, som man säger, »tappa det«.” (Förlagets bokpresentation)

Boken hyllades av kritikerna:

Att läsa Wera von Essens En debutants dagbok är att smälta samman med det intellektuella, andliga, utfattiga, ayahuascadrickande, deprimerade och smärtsamt klarsynta dagboksjaget. Betyg 5 av 5!” (Dagens Nyheter)

”Är det en idéroman om skapandet? En utvecklingsroman om att hitta sin röst? En framtida klassiker? Åttiotalisternas stora generationsroman?” (Borås Tidning)

Wera von Essens andra roman Våld och nära samtal (2020), har också fått stor uppmärksamhet: ”Det finns en behärskad kraft i det suggestiva och rytmiskt synkoperade språket … ett sällsynt intressant författarskap i vardande.” (Aftonbladet)

”I sin sorg över kontaktlösheten i världen tar hon fyrans buss genom staden. I den finns älskare som slår på rätt sätt, psykoanalys, hotelljobb, kyrka. Där finns en växande tro och en längtan efter att ge sig själv fullkomligt. Wera von Essen har skrivit en suggestiv roman om smärta och andlig kamp, om perversionens förhållande till det heliga och om relationer i en tid där kärleken tycks lysa med sin frånvaro.” (Förlagets bokpresenatation.)

I romanen gestaltas en ung kvinna och hennes andliga resa mot katolicismen i ett samtida Stockholm, som kastas och vacklar mellan sexuellt begär, passion och kyskhet, tvång och frihet, styrka och svaghet, tro och tvivel, synd och nåd och tar upp katolicismens både erotiska och underkastande aspekter, Guds gränslösa kärlek och det mörker vi alla bär inom oss. (Signumpodden)

Wera von Essen säger själv om sitt skrivande: ”Jag har alltid skrivit och läst och alltid haft svårt att förstå skillnaden mellan liv och litteratur och verklighet. Jaget och jagets gränser. Och jag har alltid uppfunnit narrativ. Jag tog ofta livet av karaktärer. Det var en utdrivningsprocess. Jag skrev om det som i inte fick hända. Det gav ett vittne också. Jag tänker att litteraturen är en hemlig lycka. Den blir till i mellanrum och på platser där den inte ska finnas. Jag tror att jag i dagboken (Wera von Essens debut ”En debutants dagbok”, Modernista förlag) ville skriva om tillstånd som inte får finnas. Dagboken var terapeutisk men också jättefarlig. Den åt ju mitt liv. Den tog över. Det är väl en del av att skriva, att förstå de krafterna. Jag hade velat skriva så länge och plötsligt gick det.” (Readligion)

Som översättare har Wera von Essen översatt två böcker från portugisiska: Kroppsligheten av J. P. Cuenca (2016) och Brev i urval av Clarice Lispector (2020). Hon har även skrivit om Noveller av Jane Mansfield (2019) och medverkar i antologin Nymfen vaknar och hjärtat är svart (Texter ur Pralin magasin 2020).

 

Kerstin Dillmar ny kaplan på Sigtunastiftelsen

Nu i januari har vi glädjen att välkomna vår nya kaplan Kerstin Dillmar till Sigtunastiftelsen. Kerstin har tidigare varit präst och enhetschef i sjukhuskyrkan på Akademiska sjukhuset i Uppsala och efterträder Sigtunastiftelsens tidigare kaplan Lars Björklund.

– Jag är verkligen glad och tacksam över att ha fått förtroendet att vara kaplan här och att därmed också få vara en del av den fantastiska plats som Sigtunastiftelsen är, med en viktig och fascinerande historieskrivning men också med allt som sker här nu. Jag ser fram emot många intressanta samtal och möten!

För flera av oss är säkert Kerstin redan ett bekant ansikte. Hon har skrivit flera böcker kring existentiella frågor tillsammans med Lars Björklund och har även haft flera kurser och seminarier här på Sigtunastiftelsen.

I rollen som kaplan kommer hon i första hand att ansvara för Sigtunastiftelsens retreatverksamhet och andaktsliv samt ta del i programverksamheten.  Parallellt med tjänsten som kaplan kommer Kerstin även att arbeta deltid i Uppsala Domkyrka, där hon tillträtt en helt ny tjänst med fokus på existentiell fördjupning. Vi hälsar Kerstin varmt välkommen till Stiftelsen och hoppas att hon kommer att trivas bra hos oss.

 

 

Att hoppas tillsammans

Att hoppas är något stort. Att hoppas innebär att man tänker att framtiden för med sig något som gör livet och tillvaron bättre. Att hoppas gör samtidigt något med nuet. Att uppleva nuet med ett spirande hopp om vad framtiden kan innebära gör det ögonblick man just nu lever i så mycket lättare att hantera.

Hoppet är en given dimension i att vara människa. När människor i alla tider har försökt att hantera kriser, katastrofer och andra svårigheter har hoppet funnits där som en möjlig ljuspunkt. Utan hopp blir nuet så mycket mörkare.

Att känna hopp är dock ingen självklarhet. För alltför många människor saknas förutsättningar för att känna hopp inför framtiden. Att skänka hopp till dem som saknar det är inte lätt, men vi är alla utmanade att försöka. Att konkret försöka medverka till att de som har det svårt får det lite lättare kan vara ett sätt att göra hoppet möjligt.

Sällan har väl vår förmåga att känna hopp utmanats så som den gjort under det senaste året. Vi har upplevt ett år fyllt av väder- och naturfenomen som övertygande illustrerar pågående klimatförändringar. Vi har upplevt en av västvärldens viktigaste ledare göra sanning till något man själv formar utifrån sina egoistiska syften. Vi har upplevt en pandemi som skapat sorg och existentiella utmaningar för individer, familjer, nationer och för hela mänskligheten.

Allt detta gör det lätt att överväldigas av vanmakt. Samtidigt är det just i en sådan situation som vi behöver hopp. Och för att finna hopp behöver vi också varandra. Vi behöver tillsammans forma det som kan ge hopp inför framtiden.

Vi är nog många som hoppas inför det nya året. Vi hoppas kunna se ljuset bortom allt som just nu gör livet mörkt och dystert. Vi hoppas att åter få mötas som hela människor i det fysiska rummet. Vi hoppas att finna mötesplatser där vi tillsammans kan söka konstruktiva vägar mot framtiden. På Sigtunastiftelsen hoppas vi att några av dessa mötesplatser finns hos oss.

I hoppets tecken vill jag och alla Sigtunastiftelsens medarbetare nu önska dig ett riktigt Gott Nytt År!

Alf Linderman
Direktor

Elisabeth Fabricius tilldelas Mäster Eckhartsällskapets vistelsestipendium

Elisabeth Fabricius, läkare från Göteborg, har tilldelats Mäster Eckhartsällskapets vistelsestipendium för teologisk och religionsdialogisk fördjupning och kontemplativ praxis. Stipendiet utgörs av två veckors fri vistelse på Sigtunastiftelsen. Elisabeth avser att ägna tiden åt studier av Hjalmar Ekströms liv och lära, för att fördjupa sin kunskap om den mystiska vägen och det gemensamma för människor som har gått den.

Hjalmar Ekström (1885 – 1962) var skomakare och diakon och brukar beskrivas som en av nordens främsta mystiker. Hans privata bibliotek, en samling på cirka 400 band, tillhör Sigtunastiftelsens specialsamlingar och är en stor tillgång för forskning och fördjupning kring kristen mystik.

Elisabeth Fabricius arbetar just nu med en bok om Carl von Tschirschky, en avlägsen släkting som var löjtnant i preussiska armén och fick uppleva en så genomgripande omvändelse att han avsade sig yrket, tackade nej till pension, blev vandringspredikant och dog i fängelse vid 31 års ålder. Boken är tänkt som en studie av hängivelse och en andlig urskiljningsprocess.

Vi hälsar Elisabeth varmt välkommen till Sigtunastiftelsen.

Läs mer om Sigtunastiftelsens stipendier